Enviat per: george85 | 1 Juny 2009

Metros comarcals, estratègia?

Ja comencem a tenir els primers resultats dels Metros Comarcals. Ja fa un any que FGC entre Martorell i Barcelona ofereix fins a un tren cada 5 minuts en hora punta i que entre Martorell i Manresa/Igualada hi ha fins a 3 trens cada hora. Tot i que les dades no es que siguin molt fiables ja que estem comparant 11 mesos (Feb. 08 – Gen. 09) d’un any (el 2008) que s’ha caracteritzat per ser un any de pèrdua de viatgers en front d’un any complet (2007),podrem treure algunes conclusions.

Hem de tenir clar que és el que perseguia FGC amb aquestes actuacions. L’objectiu estratègic d’FGC era el de convertir-se en el mitjà de transport dels moviments interurbans de proximitat del corredor que serveix. És a dir, FGC renunciava als mercats de rodalies Martorell – Barcelona i Manresa/Igualada –  Barcelona per centrar-se en el servei metropolità del corredor Barcelona – Martorell  i en el servei comarcal Manresa/Igualada  – Martorell.

A la vista dels resultats, sembla ser que els objectius que es buscaven s’han complert. Els usuaris dels serveis entre Barcelona i Martorell han augmentat (8,1%) mentre que els usuaris entre  Martorell/Manresa/Igualada i Barcelona han disminuït (-3,4%, 0,4%, -4%).

L’estratègia ha estat tot un èxit, però ho ha sigut al 100%? Per saber-ho hauríem de veure moltes coses. La inversió en recursos tant materials com econòmics ha valgut la pena? Aquest augment de viatgers és realment un augment real i o es tracta d’un traspas? Els usuaris s’han traspassat, tal i com es preveia, cap a les alternatives de viatge més eficients?

No tenim dades per a poder respondre a aquestes preguntes. L’únic que sabem del cert és que en el moment en que s’ha apostat per a aquesta estratègia l’àrea no disposava ni disposa de les infraestructures necessàries és a dir, les alternatives competitives i eficients, per a que els fluxos de viatgers es distribueixin de forma racional. Igualada no disposa d’un servei de transport com déu mana que la connecti amb Barcelona. Manresa, tot i tenir millors alternatives que Igualada tampoc és que pugui tirar coets. A Martorell l’intercanviador amb Renfe Rodalies deixa bastant que desitjar. I ja no parlem d’aquelles poblacions intermèdies entre Martorell i Barcelona que s’han quedat amb una molt bona freqüència però uns temps de viatge llanguíssim sense gaires alternatives.

Una estratègia com aquesta era necessària tirar-la endavant amb consens. Amb un bon projecte ferroviari alternatiu per a Igualada i Manresa, un bon intercanviador a Martorell i unes bones alternatives per a les poblacions intermèdies entre Martorell i Barcelona. Però ens falta coordinació i visió de conjunt. Per això cadascú tira pel dret amb les seves estratègies sense tenir en compte als usuaris.

Anuncis

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: