Enviat per: george85 | 4 Març 2009

Permetim Sr. Nadal …

Avui ha tingut lloc la 5a Jornada AMTU a Vic, la jornada anual que organitza l’Associació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU) en la que a través de diferents ponències es tracten temes de mobilitat.

La primera ponència ha estat la del Secretari de Mobilitat, Manel Nadal i duia per títol: “Finançament del Transport Públic”. No vinc a fer una crònica de les ponències, ni molt menys. Només vull fer alguns comentaris respecte el que ha dit al senyor Nadal. La presentació que duia parlava només de quants euros s’havia i s’esta gastant l’administració catalana en subvencionar el transport públic. Per tant de “finançament del transport públic com a concepte generalista  no n’ha parlat gens. Però lo interessant han estat diferents comentaris i reflexions que ha anat fent al llarg del seu parlament.

Segons el Secretari, la Generalitat cada any està destinant més recursos al transport públic i no te intensió de deixar-ho de fer tot i el context de crisis en que ens trobem i que algunes altres administracions hagin ja procedir a retallar ajudes (vegis Estats Units). Però també ha puntualitzat que la Generalitat no vol gastar en va. Es vol contenir la despesa tot racionalitzant les infraestructures i estudiant la demanda per a adaptar l’oferta. No es vol fer com a Madrid on s’ha invertit molt en infraestructures però aquestes no han aportat nous usuaris al sistema. Tampoc s’escatimarà en serveis de transport però si que es faran seguiments i estudis per determinar un parell d’anys després de la implantació de les mesures si s’ha de readaptar l’oferta. No em sembla gens malament que es busqui eficiència. Però em pot explicar llavors el Sr. Nadal com és que sota un paraigües d’eficiència es planifica i s’inicia la construcció d’un faraònic carril bus/VAO a la C-58 enlloc de tirar endavant una solució alternativa i més eficient com seria la de l’estranyament de l’amplada dels carrils i el pintar el carril bus/VAO en l’espai guanyat a la calçada?

També m’ha semblat curiosa la reflexió en forma de preocupació que ha fet sobre la forta competitivitat del transport de mercaderies per carretera en front del transport en ferrocarril. Bé Sr. Nadal, potser que deixem d’anar-li aplanant el camí al transport per carretera amb la contínua construcció i millora de la xarxa viària i comencem a invertir en la millora i ampliació de la xarxa ferroviària. Potser llavors el transport per carretera deixarà de ser tant competitiu.

M’agradaria puntualitzar-li també que no es pot comparar només el preu dels abonament de 10 viatges de diferents ciutats europees, encara que es tingui en compte el factor corrector del PIB, doncs hi ha altres variables a tenir en compte com ara per a quants modes de transport son vàlids, si permeten el transbordament gratuït, etc. També cal tenir en compte quin tipus de títols socials existeixen conjuntament amb l’abonament estàndard de 10 viatges ja que potser si que aquest tot i tenir les mateixes característiques que la T10 i el factor corrector del PIB és més car però la població té accés a un ampli ventall de títols amb descomptes socials que fan que en conjunt, en aquella ciutat, el cost mig per viatge sigui més baix que a Barcelona.

M’ha agradat que reivindiqués el fet de que hi ha una gran diferència entre el que des del territori (local o autonòmic) es demana i el que després pot esdevenir una realitat. Així com que hagi retret als alcaldes del alt maresme després d’anys de demanar el desdoblament de la via de tren ara que el ministeri s’hi ha compromès no acceptin el projecte al·legant que les dues vies no hi cabem o coses per l’estil.

Ara bé, tot parlant del Pla de Rodalies de Foment per a Barcelona ha volgut respondre a les crítiques que se’n fan per no contemplar la quadruplicació de vies als accessos a Barcelona tot dient que la nova Cornellà-Castelldefels i el ramal per a mercaderies port – Martorell ja fan aquesta funció. La nova Cornellà-Castelldefels faria aquesta funció si no s’acabés a Castelldefels i ho fes, com a mínim, a Sants i el ramal de mercaderies també la faria si des del corredor Sants – Martorell es pogués accedir a ell, però no és així i per tant, de quadruplicació res de res.

També m’ha agradat sentir que des de la Generalitat es té clar que de re serveix millorar la xarxa de rodalies de Barcelona si no es soluciona el coll d’ampolla que suposen els dos túnels de Barcelona. Un coll d’ampolla que, gràcies a déu, ja es té clar també que no solucionarà el túnel del AVE. Per tant s’aposta, des de la Generalitat, per a la construcció d’un tercer túnel de rodalies però que malauradament es fa en l’horitzó 2015-2020. Si es té tant clara la seva necessitat per tal que es pugui treure tot el potencial de la reforma de la xarxa del Pla 2008-2015 com és que es pensa en ell de cara al 2015-2020?

Hi ha força polèmica al voltant de la futura línia Cornellà – Castelldefels. Als alcaldes se’ls va prometre un metro i ara se’ls presenta una línia de rodalies pura i dura. Bé, el Sr. Nadal hi ha passat una mica per sobre i de puntetes tot quedant bé amb tothom. Ha començat dient que és necessari tenir clara la relació velocitat comercial – estacions – freqüència de pas però ha acabat parlant de metro regional i de apostar per més estacions que les planificades per Foment…

Sembla que des de la Generalitat algunes coses es tenen clares però a l’hora de la veritat, a l’hora d’agafar el toro per les banyes s’acaba torejant a l’animal per a sortir-se’n del problema.

Anuncis

Responses

  1. […] – rentabilitat un binomi omnipresent Fa uns mesos el Sr. Nadal anunciava que la Generalitat no estava disposada a gastar diners en servei…En concret, ell es referia a que un temps prudencial després de la implantació d’un nou […]


Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: