Enviat per: george85 | 10 febrer 2009

Ja està aquí el canvi

Passatgers en una andana de lestació dAtocha (Madrid) - De Alex a Flickr -

Passatgers en una andana de l'estació d'Atocha (Madrid) - De Alex a Flickr -

Ja podem començar a afirmar que ens trobem davant del que pot ser el punt d’inflexió del transport del segle XXI. El ferrocarril, després haver viscut un gloriós segle XIX i un penombrós segles XX, entra al segle XXI amb actitud triomfant.

Les dades facilitades per l’INE ens confirmen que el tren està guanyant el protagonisme perdut. Els trens de llarga distància han transportat, segons l’INE, un 25,05% més de passatgers al 2008 mentre que al mateix temps els vols nacionals han vist disminuir els seus usuaris en un 7,5%.

S’han de donar, per descomptat, les gràcies a les línies d’alta velocitat que són les que han permès que els temps de viatge en tren comencin a ser competitius i atractius. Però no hem d’oblidar que és la infraestructura convencional la que permet que la competitivitat de l’alta velocitat arribi a les zones encara no servides per una línia d’alta velocitat.

La inversió en ferrocarril que està duent a terme Espanya és una molt bona aposta que es traduirà fàcilment en beneficis. El ferrocarril permet una mobilitat molt més eficient sobretot en termes energètics que no pas la mobilitat per carretera o en avió. El fet que el creixement del ferrocarril estigui tenint de fons un escenari econòmic dificultós ens confirma que no es que el seu creixement sigui fruit d’un creixement generalitat dels desplaçaments, si no que és fruit d’un transvasament d’usuaris provinent del cotxe i del avió.

Tot aixó no treu que no s’hagi d’invertir tant o més en el ferrocarril convencional. Cada inversió persegueix un objectiu diferent. I això s’ha de tenir molt clar. Si es creu que amb l’alta velocitat es reduiran les congestions d’accés a les grans ciutats, anem equivocats. L’alta velocitat permet incidir en la mobilitat a nivell nacional i el tren convencional en la mobilitat regional i local. Estem obtenint bons resultats respecte la mobilitat a nivell nacional però quins resultats estem obtenint a nivell regional i local? S’està treballant per a que el ferrocarril esdevingui, tal i com hauria de ser, el mitjà vertebrador d’aquest tipus de mobilitat? En alguns llocs potser si, en d’altres no tant.

Advertisements

Responses

  1. […] aeroport, com tots els aeroports de província, no té futur. I ho dic així de clar i català. Ara que entrem en l’era del ferrocarril no te sentit inundar el país d’aeroports. Fins fa poc, per fer un viatge de punta a punta de […]


Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: