Enviat per: george85 | 8 febrer 2009

Bicing: conseqüències de la mala gestió de la mobilitat sostenible

No hi ha més cec que el que no hi vol veure. Quan es va començar a notar la baixada d’usuaris al transport públic ja vaig apuntar a un dels possibles culpables, el Bicing. Fa uns dies van sortir les dades d’ús del transport públic del 2008 i ara han sortit les dades d’ús del Bicing. Doncs amb aquestes dades l’Ajuntament diu que el Bicing pren passatge al metro. Els experiments a casa i amb gasosa, si us plau.

Si que és cert que segons una enquesta del setembre 2007 (6 mesos després de la posada en marxa del Bicing) deia que un 32,9% dels usuaris del Bicing abans anaven en metro, un 18,4% ho feien en bus, un 3,3% havia deixat el cotxe i un 6,3% la moto. Des de llavors no hi ha dades públiques sobre el hàbits d’ús del Bicing i per tant estadísticament aquestes dades donat que ja han passat gairebé 2 anys des de la implantació del servei i que els usuaris i la cobertura han crescut enormement, ja no son significatives. L’únic que se’n pot aprofitar és la tendència global del sistema, pocs usuaris provinents del vehicle privat i forces del transport públic. Es pot donar per vàlida l’afirmació del ajuntament de que els usuaris s’han passat del bus al metro i del metro al Bicing?

L’únic que sabem és que el nombre de viatges en transport públic s’ha mantingut i que dins del transport públic el metro ha seguit la tònica general i l’autobús ha perdut molt passatge. També sabem que l’accés a la ciutat de Barcelona en cotxe també ha caigut. Jo no he sabut trobar l’evolució del ús del Bicing del 2008 respecte el 2007. De totes maneres es ben possible que hi ha hagut un augment.

La mobilitat no ha caigut en picat. L’únic que es nota és un descens dels desplaçaments per oci, sobretot els caps de setmana. Per això la mobilitat en vehicle privat s’ha reduït el que s’ha reduït i el transport públic s’ha mig mantingut. Uns quants ascensors a unes quantes estacions de metro no signifiquen un augment significatiu d’usuaris al metro. Que gent (sobretot gran i mares amb cotxets) que abans anava en autobús per estalviar-se les escales del metro ara van en metro, si. Però poca gent més. La captació de joves, de la que parla  la regidora de mobilitat pot haver vingut derivada del metro les nits dels dissabtes però tampoc és cap gran notícia. I les vagues d’autobús van fer mal en el seu dia però la gent no es passa en massa del seu bus de sempre al metro per l’experiència d’una vaga.

Que tenim doncs? El més probables és que més d’un hagi deixat el cotxe i s’hagi passat al metro per accedir al centre de la ciutat. No s’ha passat al autobús per que aquest no és “competitiu” en distàncies llargues. Això, juntament amb el metro dels dissabtes (que per pocs usuaris que porti son més usuaris a sumar) explicaria que el metro hagi pogut guanyar uns quants usuaris. L’autobús, al no ser una alternativa per a accedir al centre de la ciutat no s’ha pogut beneficiar dels usuaris que han deixat el cotxe ja sigui per l’Àrea Verda o per la crisis cosa que no l’ha permès compensar la pèrdua d’usuaris del cap de setmana (l’oci prescindible per la crisis). Si a tot això li sumem que molts dels usuaris del autobús s’han passat al Bicing i al metro/tramvia, ja tenim la causa a la pèrdua significativa de passatge als autobusos.

Els problemes que acostuma a donar el Bicing, sobretot de falta d’espais per a deixar la bici o falta de bicis, han fet que perdés competitivitat amb el metro. El metro no deixa de ser ràpid i puntual i per tant per a trajectes curts en que la bici semblava poder competir amb ell (raó per la qual al principi molts usuaris del Bicing provenien del metro) ha sortit guanyant-hi. Els autobusos, en canvi, segueixen sent lents i poc puntuals i per tant poc competitius respecte el Bicing tot i els seus problemes. Per tant, si ara estudiéssim els hàbits d’ús del Bicing segurament veuríem que ja no tants usuaris provenen del metro i més ho fan dels autobusos. A tot això s’hi ha de sumar la segona principal raó ús del Bicing, acostar-se a un altre mitjà de transport. Alguns hauran deixat de fer un parell de parades de metro per a transbordar a la línia que els és més útil però hauran estat molts altres els que hauran deixat de prendre l’autobús per acostar-se al metro o al tren.

El Bicing ens ha ofert una forma més per a moure’ns de forma sostenible i no passa ré per que el transport sostenible experimenti cert canibalisme doncs encara hi ha molta gent que podria deixar el cotxe. El problema ve quan seguim sent els mateixos els que ens movem en transport públic. Molts dels que van en cotxe no aniràn mai en bici però si que es pot aconseguir que vagin en autobús o en metro en els llocs que han deixat els que s’han passat a la bici. Però per fer aquest canvi s’ha de treballar i ningú no ha treballat aquest aspecte el que ens ha dut a la situació en la que ens trobem actualment. La gent segueix anant en cotxe i alguns transport públics porten menys gent.

Anuncis

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: