Enviat per: george85 | 22 gener 2009

Les dades ocultes de la mobilitat del 2008

L’ATM de l’Àrea de Barcelona va presentar ahir les dades d’ús de la xarxa de transport públic durant el 2008. En general les dades no ens aporten cap novetat significativa, l’ús global de la xarxa s’ha estancat (com era d’esperar) durant el 2008. Seria interessant tenir accés a l’evolució d’aquest ús durant tot l’any per poder apreciar si hi ha hagut certa tendència reductora concentrada en els últims mesos  i que ens podria avançar el comportament d’aquest 2009. En la nota de premsa també se’ns fa notar que tot i que l’ús del transport públic s’ha mantingut en general ha augmentat doncs la mobilitat global ha disminuït.

A simple vista, doncs, la informació no és rellevant però si l’estudiem una mica més a fons ens adonarem de algunes coses no quadren i que podrien ser preocupants. Hi ha dos grans focus de pèrdues de passatge, els autobusos de TMB i Rodalies Renfe i els dos, segons l’ATM tenen una justificació externa (la vaga i la “crisi de rodalies”). Com és doncs que 14 dies de vaga a TMB han fet perdre 15 milions d’usuaris i en canvi, varis mesos sense compatiblizar validacions a les línies R2Sud, R7 i R10 només han fet perdre a Renfe 2,7 milions d’usuaris?

Deixem de banda inexactituts a l’hora de fer càlculs d’usuaris a Rodalies Renfe i mirem només les magnituts de Transports de Barcelona (TB). Si el 2007 van transportar 210 milions d’usuaris vol dir que al dia TB mou de mitjana 0,6 milions de persones. Suposant (que no és cert) que durant els 14 dies de vaga ningú no hagués agafat cap autobús de TMB, TB hagués deixat de portar 8,4 milions d’usuaris. On estan els altres 6,6 milions d’usuaris? Encara que tinguessim en compte la tendència de creixement dels autobusos urbans del 2008 (+2,12%) també hi hauria 5,3 milions d’usuaris desapareguts.

Els autobusos urbans de Barcelona estan perdent usuaris i no és culpa de la crisi ni de la vaga. Hi hagut una clara tendència a la baixa durant el 2008 que tot i que es pot camuflar darrere excuses com la de la vaga no es pot deixar passar per alt. Podria ser que estiguessim experimentant un trasvassament d’usuaris cap al metro i/o altres modes de transport públic com el tramvia. Donades les dades de mobilitat global no sembla que el trasvassament estigui tenint lloc cap al transport privat, que també podria ser. Falten dades per a poder confirmar-ho. De totes maneres la pèrdua d’atractiu o competitivitat dels autobusos urbans de Barcelona és preocupant i necessita d’un remei. Un remei que no passa per a una reducció de la oferta, doncs una actitut com aquesta que sembla que és la que s’està duent a terme tindria un efecte contraproduent, si no que passa per una reorganització del servei (més velocitat comercial, replantejament de linies obsoletes, més freqüència, …).

Advertisements

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: