Enviat per: george85 | 9 gener 2009

Pla de transport de viatgers de Catalunya 2008-2012

Banderola "Transports públics de Catalunya" de l'estació d'autobusos d'Igualada - Foto de CEIP Gabriel Castellà

Banderola "Transports públics de Catalunya" de l'estació d'autobusos d'Igualada - Foto del CEIP Gabriel Castellà

La Generalitat acaba d’aprovar el Pla de Transport de Viatgers de Catalunya que avarca el període 2008-2012.Aquest pla és un actor més d’aquesta obra que s’esta desenvolupant i que es va iniciar amb la Llei de la Mobilitat.

Si intentem profunditzar una mica en el document ens podem endur algunes sorpreses. Comencem amb els seus objectius. El document presenta una desena d’objectius molt lloables però força poc professionals. I dic poc professionals perquè hi abunden els objectius repetits. No es pot parlar de “Qualitat”, de “Millora dels sistemes d’informació” i de “Millora de les velocitats comercials” en objectius diferents.

Si ens mirem globalment el document ens podrem adonar de que la verdadera raó per la que s’ha desenvolupat aquest pla és per proveir d’un entorn el projecte d’integració tarifaria de Catalunya. L’únic projecte amb cara i ulls que està tirant endavant la Generalitat en favor del transport públic. A partir d’aquí tota la resta de contingut del pla son afegits per a donar-li una mica més de sentit.

Per això s’hi troben descripcions de serveis AVANT amb parada a estacions inexistents (vegis Vilafranca) , amb temps de viatge totalment irreals (Bcn <> Lleida 60min) i que  en compte realitats com el fracàs de Camp de Tarragona. Es presenta una configuració de la xarxa de rodalies de Barcelona basada en unes infraestructures com l’intercanviador de Torrassa que no estaran llestes abans del 2012. I es dissenyen unes xarxes de rodalies a Girona, Lleida i Tarragona totalment desorbitades. Aquestes son idees polítiques que no tenen cap sustent tècnic. Aquestes ciutats necessiten una millora dels serveis regionals però res més. La massa no és lo suficientment crítica. Inclús es presenten serveis ferroviaris exprés sobre infraestructures que difícilment els podrien suportar com ara la de Bcn – Manresa – Lleida i la Bcn – Vic – Puigcerdà. A totes aquestes idees tant maques s’hi ha de sumar el fet de que no es tenen competències en aquest tema.

Pel que fa els serveis per carretera a partir d’un estudi totalment estèril s’han definit tot un seguit del que anomenen “pols” i dels serveis que els haurien d’unir. Així doncs, hi trobem propostes de serveis innecessaris com Cerdanyola – Manresa, Tarragona – Calafell o Bcn – Torredembarra, innecessaris per que aquestes poblacions ja estan unides per serveis ferroviaris totalment competents.

A totes aquestes idees complementàries i justificatives de la integració tarifaria s’hi ha d’afegir l’apartat del finançament. Un apartat que es limita a presentar tot el que costarien les fantàstiques idees però que no fa cap esment de com es pretenen cobrir.

Finalment, també es presenta un apartat de seguiment de la implantació del pla, un aparat que només  parla de sistemes d’ajuda a l’explotació i de l’aplicació de normatives de qualitat tipus ISO però que no presenta cap pla per al seguiment real de la qualitat en la prestació dels serveis.

Estem doncs, davant d’un document poc concret i amb poques possibilitats de prosperar que és el resultat de voler fer un disseny de necessitats des d’una prespectiva massa general i de voler donar més sentit a la integració tarifaria.

Pla de Transport de viatgers de Catalunya 2008-2012 (PDF)

Anuncis

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: