Enviat per: george85 | 2 gener 2009

El peatge urbà, la petita peça amb massa protagonisme.

Si no fós prou la feina de transmetre a la societat la necessitat de moure’s de forma sostenible i segura, a més a més sembla que és necessari també donar classes als qui governen de com s’han d’aplicar i dur a terme certes mesures. Per sort ja son moltes les ciutats que decideixen apostar per a la implantació d’un peatge urbà. Una de les últimes que s’ho està plantejant és San Francisco. Però per desgràcia també son moltes les que s’ho plantegen però en les que la idea ha fracassat com a  Nova York.

Congestion Charge a Londres de Sheks Aperture a Flickr

El peatge urbà és un concepte ampli, un concepte més de nivell metropolità que no pas urbà. I aquest és el seu punt feble. Molts governs municipals (que son els qui tenen l’última paraula sobre la seva implantació) ho veuen com concepte local i això els porta al fracàs.

Els cotxes que circulen per els centre de les grans ciutats solen ser, en la seva majoria, d’altres ciutats de l’àrea metropolitana i no d’habitants de la pròpia ciutat. I això és degut a que les grans ciutats és fàcil que tinguin una bona xarxa de transport públic però no que tinguin una bona xarxa de transport públic de nivell metropolità. Les ciutats americanes en son un bon exemple.

No es pot dir a la gent que a partir d’ara no podrà accedir al centre de la metròpoli en cotxe sense donar-li abans una alternativa. Sense una bona xarxa de trens de rodalies i d’autobusos interurbans estem obligant a la gent a pagar un nou impost. D’aquí ve el seu rebuig. La decisió d’implantar un peatge urbà ha de venir acompanyada d’una sèrie d’iniciatives de millora de la xarxa de transport públic tant urbà com metropolità. Sense aquestes mesures (alternatives) la població rebutjarà (i amb raó) la mesura.

El problema, però, no és ser concient de la necessitat de donar alternatives. El problema, com sempre, és l’ús adequat del concepte. Si es vol realment apostar per una mobilitat sostenible i segura es farà un gran inversió en la millora de la xarxa de transport públic i el peatge és serà només una de les múltiples eines a utilitzar per a tirar l’objectiu endavant (vegis Londres). Qualsevol que aposti per el peatge urbà a seques està treballant només de cara a la galeria. El peatge, per si sol, no aporta re a la mobilitat sostenible. L’únic que aconsegueix és que la gent pagui més per a la seva mobilitat personal. El peatge urbà ha de formar part sempre d’un projecte molt més ampli que persegueixi realment impulsar una mobilitat sostenible i segura.

Advertisements

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: