Enviat per: george85 | 22 Desembre 2008

Camp de… Burgos

Hi ha qui diu que gràcies a l’alta velocitat el ferrocarril està recobrant el protagonisme que havia perdut amb la “revolució” del automòbil. A altres indrets del món no ho nego, però aquí encara ens hi resistim. Hi ha qui s’entesta en no evolucionar. Si no, com s’explica que una ciutat s’enorgulleixi d’enviar la seva principal estació de ferrocarril a les afores?

Burgos acaba d’estrenar una nova variant ferroviària amb estació inclosa i entra a formar, doncs,  del selecte club de ciutat espanyoles que disposen de les estacions de ferrocarril ben lluny del cas urbà. Burgos ja pot tractar de tu a tu a Tarragona i Segovia, entre d’altres.

Vist l’entremat ferroviari que creuava la ciutat no es pot negar de que era necessària una reforma d’aquest i tenint en compte de que d’aquí a poc temps una nova línia d’alta velocitat arribarà a la ciutat tampoc és d’estranyar que reforma i nova línia hagin anat de la mà. Però fins a quin punt era necessari enviar el tren a la quinta forca?

La línia d’alta velocitat havia de passar per les afores de la ciutat, d’acord. Era el més lògic. Però la línia convencional també? El pas d’una línia ferroviària pel centre de la ciutat no és re del altre món. No cal fer-ne una muntanya d’un gra de sorra. L’entramat actual s’havia de canviar, però no calia fer el que s’ha fet. L’únic necessari era simplificar la xarxa per a minimitzar l’impacte del tren al centre de la ciutat.

Per fer-ho hauria estat necessari fer totes les actuacions fetes fins ara però a diferència del que es farà jo hagués deixat en peu el traçat pel centre de la ciutat (amb reformes i eliminacions de passos a nivell) amb l’estació actual en servei amb dues vies úniques, una en UIC i una altra en ibèric. D’aquesta forma els trens de mercaderies i potser també els de llarg recorregut (tant d’AV com convencionals) passarien per la variant i pel centre de la ciutat només hi circularien els trens regionals (tant d’alta velocitat com convencionals). Amb l’eliminació dels trens de mercaderies (un 30% de les circulacions actuals) i d’alguns serveis de llarg recorregut ja n’hi hauria suficient per alleugerir el trànsit de dins la ciutat.

No es poden anar clavant punyalades al ferrocarril d’aquesta mena sota les excuses de la intermodalitat o la ferida urbana. Quan d’aquí a un temps se n’adonin de que anar a buscar el tren a les quimbambes no és el que era poder anar-lo a buscar a l’antiga estació potser s’arrepentiràn d’haver-se desfet del ferrocarril. Però llavors ja no s’hi serà a temps…

Anuncis

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: