Enviat per: george85 | 18 Desembre 2008

El frau en el pagament del transport públic

Des de l’època de les taquilleres del metro  i els cobradors del autobús han canviat moltes coses, però hi ha algo que no. L’usuari ha de seguir pagant per el servei. En aquella època tothom pagava doncs no hi havia altra opció que passar per caixa abans de viatjar, però ara ja no tothom ho fa. Ja sigui per canvis socials o tecnològics el frau està a l’ordre de dia. És el frau intrínsec del sistema?

El frau, efectiva i malauradament, forma part del sistema. Però no per aixó se l’ha deixar campar i crèixer lliurament. Potser, econòmicament el frau real no és significatiu. Però socialment pot ser-ho molt. L’usuari cívic i honrat que no s’havia questionat mai el validar el seu bitllet pot començar a questionar-s’ho o fins i tot canviar d’actitut en vista de que els del seu voltant no ho fan i no els passa re. I el mateix passa amb altres conductes incíviques com el fumar, posar els peus sobre els seients, escoltar música, grafitejar, etc. La lluita contra el frau no és, per tant, una lluita independent i aïllada si no que forma part de la lluita global contra l’incivisme (o gamberrisme).

Com es lluita, doncs, contra el frau? Senzillament amb inspectors i sancions. Al contrari del que molts creuen no es combat ni amb barreres físiques ni amb multes millionàries. L’infractor ha de percebre que la companyia persegueix als infractors i només ho percebrà si se li requereix presentar el bitllet amb certa regularitat. I regularitat no vol dir que a algú que agafa el metro cada dia només se li demani el bitllet un o dos  cops a l’any. Es necessari, doncs, desenvolupar un cos d’inspectors adient al volum de passatge de la companyia. Encara que la multa sigui de 40€ i no de 3000€, l’infractor al veure que el poden enxampar si no cada dia, almenys cada setmana, optarà per estalviar-se problemes i pagarà el bitllet corresponent. No serveix de re una multa milionària si mai ningú no és multat.

Ara bé, és veritat que cada día hi ha menys respecte i l’encarament i la violència en vers el personal de les companyies és més gran. Però la resposta violenta del infractor no és excusa per a reduir al minim la inspecció i acceptar el frau com a mal menor. Si cal, les patrulles d’inspecció hauran de ser formades no només per personal de la companyina si no també per personal de seguretat privada o agents de policia.

Una presència regular de personal d’inspecció a la xarxa aporta més beneficis col·laterats a part de la lluita contra el frau com ara la millora de la sensació de seguretat. Al cap i a la fí, no deixa de ser personal de l’empresa al que qualsevol usuari es pot dirigir que es passeja per les instal·lacions. Però a més a més, amb els mitjans adequats, la labor d’inspecció pot aportat dades de mobilitat a les empreses. Unes dades molt útils per a la millora i seguiment de la qualitat del servei. L’equip d’inspecció no es pot limitar a ser un equip de persones desmotivades que han accedit a aquests llocs de treball de rebot per circumstàncies diverses ni tampoc s’ha de permetre que sigui un equip desmotivat i “cremat”. Ha de ser un equip viu, motivat i que sigui conscient de que la seva feina és important per a l’empresa i la societat. Si el treballador veu que per cada persona a qui demana el bitllet i enxampa sense n’hi ha 100 o 1000 que es colen no trobarà mai cap alicient a fer la seva feina. En canvi, si veu que entre ell i els seus companys aconsegueixen que qui es coli poques possibilitat te de no ser enxampat, llavors desenvoluparà les seves tasques molt més de gust i rendirà molt més.

* Les dades que les companyies fan públiques sobre sancions no reflecteixen, ni molt menys, la realitat. Sempre es parla del nombre de sancions (algunes vegades respecte el nombre total d’usuaris) i no del nombre d’usuaris sense bitllet vàlid sobre el total d’usuaris. Aquesta última dada, existeix (TMB, per exemple, ho estudia regularment) però no es fa mai pública. No serà per que és, molt cops, més significatiu del que diuen les dades de sancions?

 

Anuncis

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

Categories

%d bloggers like this: