Enviat per: george85 | 2 Desembre 2008

Retallada de serveis de bus a l’estació del TAV “Camp de Tarragona”

Amb certa “nocturnidad y alevosia” la Generalitat ha decidit reduir la oferta de serveis de bus interurbà que uneixen les principals localitats tarrgonines amb l’estació “Camp de Tarragona” de la LAV Madrid-Barcelona. Descobrir com han quedat els horaris després del canvis és tota una feina detectivesca, algo rara avis en el servei de transport de bus interurbà de Catalunya. La veritat es que era algo d’esperar donats el poquíssim ús que estaven tenint aquestes línies. De totes maneres, les coses s’haurien pogut fer millor des d’un principi.

Al posar-se en servei la citada estació la Generalitat va posar de forma inmediata en marxa un servei d’autobuso “llençadora” entre l’estació i les principals poblacions de la zona. Al cap d’un temps, amb la posada en marxa dels serveis AVANT es van incrementar les expedicions. Com no pot ser d’altra forma, donada la “baixa freqüència” del servei ferroviari el sistema funciona de la següent forma.  Els autobusos surten dels seus respectiu origens a unes hores determinades per tal d’arrivar a l’estació uns minuts abans de la sortida dels trens i en marxen uns minuts després de l’arrivada d’aquest.s Hi ha, per tant, una coordinació entre els trens i els autobusos. Amb tot aixó, ningú no es va parar a pensar en dues coses força importants. En primer lloc ningú no va fer ús del criteri de prudència i des del primer dia s’han utilitzat autobusos estàndar d’unes 60 places i en segon lloc, ningú es va parar a pensar en la utilitat real del servei.

Ara, després d’haber passejat aire i desplaçat ferralla tot cremant combustible per el camp de tarragona durant mesos, s’han adonat de que a aquella estació a buscar els AVANT amb autobús no hi va ni déu. I és normal. La situació al “mig del no re” de l’estació no la fa adient per a viatges de curta durada. Per a aquests ja hi ha, en molts casos, els serveis ferroviaris convencionals.

Per mi, però, s’ha seguit matant mosques a canonades. S’han eliminat els serveis de poblacions com Valls que no tenen una bona alternativa i que el servei bus+AVANT tenia un bon potencial i en canvi es conserven serveis com els de Tarragona ciutat quan aquesta te una clara alternativa molt més atractiva. Sembla que les coses s’han fet una mica a l’ababalà quan s’hauria d’haver tingut una mica més de cura a l’hora de decidir quins serveis eren prescindibles i quins eren necessàris de conservar.

Ara bé, hi ha un altre factor que segueixen sense tenir en compte. El tamany dels vehicles que s’utilitzen per a prestar al servei. Si hi ha poca acceptació amb mitjanes d’uns 10 usuaris quina necessitat hi ha de fer servir vehicles tant grans? Amb autocars més petits es podria prestar el mateix servei amb unes despeses operatives més baixes. Que en dies puntuals siguin necessaris vehicles de més capacitat no vol dir que cada dia de cada dia totes i cadascuna de les expedicions programades s’hagin de fer amb aquest tipus de serveis.

Jo personalment hagués apostat des del principi per vehicles de menor tamany i hagués dissenyat el servei com si fós un servei “a la demanda”. Amb coordinació amb Renfe, les expedicions des de l’estació només es durien a terme si en un tren hi hagués algú que tingués pensat agafar l’autobús al arribar i les expedicions cap a l’estació només sortirien si algú hagués adquirit un bitllet a l’estació d’autobusos per dirigir-s’hi. Amb el baix nombre d’usuaris que experimenten aquests serveis fer-ho així hauria estat el més lógic. Si es detectés una demanda estable en algunes expedicions en concret, llavors tant sols seria questioód’anar-les fent fixes. Però tot aixó requereix d’un esforç i una dedicació per part dels implicats (DPTOP, Operadores i Renfe) que rarament s’està disposat a fer en aquest país i menys per a fer del transport públic un sistema útil i eficaç.

Advertisements

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: