Enviat per: george85 | 1 Desembre 2008

Noves tarifes de ATM Àrea Barcelona per al 2009 i nova T-12

L’ATM de l’Àrea de Barcelona ha presentat aquesta tarda les tarifes del seu sistema tarifari integrat  per al 2009 i la nova i esperada T-12,  una tarjeta de transport per als menors d’entre 4 i 12 anys. La política tarifaria ja és interessant de per si però si hi sumem la presentació d’un nou títol ens trobem que els canvis de cara l’any vinent son més que sucosos.

t-12

Les tarifes per al transport dels més petits és un tema del que se n’ha parlat força aquests últims mesos. Hem parlat aquí de les iniciatives preses per diferents ajuntaments en vers d’aquest tema així com de les diferents reivindicacions que hi ha hagut a Barcelona al respecte. Com se n’han sortit? Jo crec que prou bé.  El “disseny” de la T-12 és molt bo ja que compleix els requisits d’intermodalitat, de personalització, de “sense limits” i és un model vàlid per a tots els municipis de la Regió Metropolitana de Barcelona. Uns requisits dels que ja vaig parlar en el seu moment i que no compleixen moltes de les tarjetes de transport per a infants d’altre ciutats catalanes.

El seu preu, que era el tema més polémic, sembla ser que serà de 35€/any. Uns 3€/mes hem sembla raonable però el fet que sigui un únic pagament anual farà que es perdi força la raó de ser del preu, la concienciació del ciutadà de que hi ha un cost al darrere del servei. Un cop pagat, l’usuari ja s’oblidarà de tot.

Ara bé, s’hi podrien haber esmerat una mica més ja que hi trobo alguna que altra pega. Per començar, i ja se que és demanar una mica massa, només existirà en format “1 Zona.” Hauria estat interessant que n’existissin de vàries zones. De totes maneres com que sembla que és una mesura exclusivament municipal (EMT i AMTU) és normal que es limit el seu àmbit al de “1 Zona”.

També trobo un error tot  que presentant-la per al 2009 encara sigui en format “paper”. Catalunya està inmersa en la implantació del sistema de tarjetes sense contacte, com és que llencem aquesta nova tarjeta amb els sistema “antic”? Si tal com diuen des de l’ATM serà necessàri reprogramar i adaptar les validadores dels operadors perquè no fer-ho ja de cara al nou sistema contact-less? Perquè no s’aprofiten aquestes tarjetes per a fer les primeres proves del nou sistema? Espero que així sigui i que no acabem fent les coses dues vegades.

Finalment crec que no és el més indicat fer anar a la gent a les oficines de l’EMT (Zona Franca) i de l’AMTU (ara per ara només a Granollers) per a tramitar aquestes tarjetes. Espero que més endavant les finestretes  on tramitar aquesta tarjeta s’extenguin a totes aquelles oficines dels ajuntaments implicats. Tampoc estaria malament ser bons previsors i no esperar al últim moment per a permetre a les famílies iniciar els tràmits. Estaria bé que aquestes poguessin d’aquí a poc temps presentar la informació i documentació necessària per a la nova tarjeta i que al setembre del 2009 la rebessin a casa sense cap més mal de cap.

La nova T-12 és interessant però les noves tarifes per al 2009 no ho son menys. De de l’ATM s’ha comentat els últims temps de que segons quins títols (T-Familiar, T-Jove, T-Dia, …) no tenen acceptació i juntament amb els petits canvis de tendència experimentats en les noves ATMs, esperava novetats. No han arrivat i pel que sembla, tot i la nova T-12,  es confirma que no arrivaran fins a la implantació del sistema sense contacte.

Passem doncs a les noves tarifes. Se segueix amb la tendència “penalitzadora” del ús de la T-10 tot incrementant el seu preu gairebé un 7% quan la resta de tarjetes ho fan al voltant del 3,5%. No em sembla del tot correcte la “penalització” de la T-50/30 incrementant el seu preu en un 5,7%. L’objectiu hauria de ser aconseguir que l’usuari habitual viatgi amb una T-Mes i el camí per aconseguir-lo passa per a l’ús de la T-50/30. Algunes de les noves ATMs estan experimentat un ús superior de la T-50/30 que de la T-10. Mentrestant a Barcelona, tot i posar preus alts a la T-10, no acabem de fer atractiva la T-50/30. D’aquí que els usuaris es queixin sempre del preu de la T-10 quan hi ha canvis de tarifes. Jo esperva, com a pas intermedi cap a la generalització de l’ús de la T-Mes, una millora del preu de la T-50/30 respecte de la T-10 però seguim amb la relació 5 T-10s al preu de 4.

S’ha de fidelitzar al client i aixó passa per a que aquest tingui abonaments d’ampli aspectre (T50/30) o ilimitats (T-Mes, T-Trimestre,…). Amb aquest tipus d’abonament l’usuari percep el cost del viatge com a casi nul o nul i per tant té més tendència a utilitzar el transport públic. Si l’usuari depen de tarifes com les de la T-10 aquest percep el cost del viatge com a alt i per tant és reticent al ús del transport públic. Amb comparatives entre el cost del transport públic i el cost d’altres modes de transport (sobretot el privat) el públic perd avantatge si el sistema tarifari es basa en un abonament car (T-10).

atm-preus-2009

Anuncis

Responses

  1. […] si ho gestionem millor? Amb l‘última apujada de tarifes de l’ATM Barcelonina ha sortit de nou a llum el debat del finançament del transport públic. Un debat força estèril i […]


Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: