Enviat per: george85 | 24 Novembre 2008

SeuBus: Nou servei de bus interurbà Arfa – La Seu – Alàs

Ara farà unes setmanes llegía una notícia sobre una inmiment millora del servei d’autobús interurbà a La Seu d’Urgell, el SeuBus. Al no trobar cap més tipus d’informació al respecte no vaig poder esbrinar de que es tractava i em vaig resignar a esperar l’entrada en funcionament del servei. I per fi, avui hem pogut saber de que va la cosa. Ajuntaments, Consells Comarcals i Generalitat segeixen invertint i apostant per a dotar de transport públic tot el país, però malauradament sembla que segueixen fent-ho d’una forma deficient i aquest nou servei n’és, només, una mostra més.

No és que posin un servei que no serveix per a re. Simplement descuiden alguns aspectes que converteixen la  gran novetat en una simple millora poc competitiva. Per exemple, l’amplitud d’horaris és correcta però moltes vegades les primeres i/o últimes expedicions son absurdes, o els horaris no s’han coordinat amb altres serveis, no hi ha informació, etc… Ja he opinat en altres ocasions de la mala planificació del horaris dels nous serveis i per tant avui procuraré no explaiar-mi gaire. Avui m’agradaria remarcar el tema de la informació.

Hi ha un percentatge molt alt, i per tant significatiu, de població no es mou en transport públic per que creu que aquest no el pot dur allà on va quan en realitat si li portaria. O creu que els horaris no s’adequen a la seva realitat personal quan si que ho fan. Tots aquests son usuaris potencials que de segur ens han dit també que estarien disposats a moure’s en transport públic si n’hi hagués que satisfés les seves necessitats. Per culpa de no invertir en informació els estem perdent. Molts cops per a guanyar un bon grapat de nous usuaris no cal invertir en grans millores infraestructurals ni del servei, tant sols se’ls ha de fer saber que el servei està allà a la seva disposició.

El cas d’aquest nou servei del SeuBus és un clar exemple de falta d’informació i de informació deficient. Al sortir-ne la primera notícia no hi va haver forma humana de saber de que es tractava. Avui, al sortir-ne la segona ja hem pogut saber una mica més. A les notícies de la premsa no hi havia cap tipus d’informació respecte el servei, només informaven de la novetat. A través de la web de l’Ajuntament de La Seu d’Urgell si que es pot saber una mica més. Avui, dia de l’entrada en funcionament del nou servei, hi ha una notícia a la primera plana al final de la qual es pot trobar  l’escanejat d’un tríptic amb la informació del recorregut i els horaris. Com que la imatge no és de molta qualitat, si optem per clickar sobre el banner del SeuBus que han posat també a la web anirem a parar a un apartat en el que trobarem un altre cop el plànol esquemàtic de la línia del tríptic i un enllaç a uns horaris; els mateixos horaris que teniem en el tríptic però en un tamany més gran i també amb menys qualitat. Ja no hi ha res més. Se suposa que tots els habitants de la zona d’influència de la línia han rebut el tríptic a casa seva.

Com pot ser que tota la informació es basi sobre un sòl tríptic que a més a més no és del tot aclaridor? El plànol és força esquemàtic i encara passa, al cap i a la fi és només un tríptic. Però es que els horaris no son horaris, son una massa de hores i noms de parada practicament impossibles d’entendre. Aconseguir saber a quina hora passa l’autobús per una parada en concret és feina per tot un matí.  I ja no diguem voler veure a primer cop d’ull totes les hores de pas juntes. Com es pot veure, la llista està dividida en dues parts no responent a cap criteri lògic, simplement per que no hi cabia en el full. Així ens trobem que la divisió no respon a que la primera part és el sentit d’anada i la segona el de tornada. A més a més, totes les parades estan representades de la mateixa forma tot impedint al usuari detectar ràpidament les principals (sobretot, La Seu, Alàs i/o Arfa). I ja no parlem dels sentits, cap tipus de distinció entre les anades i les tornades.

Com que les expedicions son poques i segurament seran puntuals és normal posar els horaris en forma d’hores de pas aproximades per totes o la gran majoria de parades però s’ha de fer de tal forma que sigui fàcil trobar l’hora de pas que es busca. Als extrems de la llista s’han de posar les parades del extrems de la línia i si és necessari, remarcar algunes parades principals de la part central del recorregut. En aquest cas la llista hauria de començar per Alàs per un costat i acabar per Arfa per l’altre. Com que la principal població es troba pel mig, aniria bé remarcar amb un color diferent les parades de dins de La Seu. D’aquesta forma tothom trobarà fàcilment la seva parada a la llista i podrà saber a aquina hora hi passa l’autobús. Com que la línia no és de circumvalació i ningú no anirà donant voltes amb l’autobús és necessari dividir els horaris en dues parts, Alàs > La Seu > Arfa i Arfa > La Seu > Alàs.

No hagués estat malament, ja que s’ha triat un nom comercial per al servei, que se li hagués dedicat una senzilla pàgina web a la que podrien fer-hi referència les notícies dels mitjans de comunicació, les webs dels ajuntaments i consells comarcals i la del operador. Una web en la que hi hagués la informació un pèl més detallada referent al recorregut. És important indicar on estan situades les parades exactament, sobretot quan parlem de polígons industrials en els que moure-s’hi a peu és engorrós. També s’hi podria haber muntat un senzill buscador d’horaris en el que introduïnt-hi dues parades t’indiqués els horaris entre aquestes. Basar-ho tot sobre un tríptic que d’aquí a una setmana ja ningú no sabrà on ha anat a parar és força arriscat.

Fent un cop d’ull als horaris sembla que aquesta vegada no son del tot dolents. Tot i que els habitants de La Seu podràn anar a treballar al matí als polígons, alguns fent tard doncs hi arriba a les 7:57 quan molt probablement ells comencin a treballar a les 8:00 (no seria mala idea que s’avancés l’horari uns 10 minuts), els habitants d’Alás no podran a si comencen a treballar a les 8:00 ja que el primer servei hi arriba a les 9:00.  La gent d’oficines potser si que tindrà un horari lo suficientment flexible però molts operaris, que son el gruix de treballadors d’un polígon, no el tenen. La freqüència la trobo força correcta, dona una bona cobertura durant tot el dia.

La inversió en màrketing i publicitat dels lobbys del vehicle privat és multimillonària i des del transport públic no s’hi pot competir amb només en uns tristos tríptics. Hem de tenir present lo potent que és la informació ja que és tant important com el propi servei. No podem esperar que la gent perdi hores buscant els horaris del autobús o que no s’aclari a l’hora d’interpretar-los. Amb aixó, per molts autobusos que posem, només aconseguirem que passin d’ells i que agafin el seu cotxe.

Advertisements

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: