Enviat per: george85 | 18 Novembre 2008

El transport públic i la jornada laboral espanyola

El tancament del metro més tard de les 12 de la nit és una de les reivindicacions típiques de la gent. I per mi, és també una de les reivindicacions menys fundamentades i amb més poca raó de ser. I avui he decidit parlar-ne per què ha sortit a la llum, arrel de la “crisi”, la jornada laboral espanyola. I per mi, aquesta és la raó de tot plegat. Si alguna cosa diferencia a Espanya de la resta de paisos europeus és la seva llarga jornada laboral. A part dels problemes econèmico-professionals derivats de la no coïncidència d’horaris amb els dels europeus i de la baixa productivitat, experimentem altres problemes socials. I un d’aquests problemes socials és la cobertura horària dels serveis de transport públic.

Mentre a la resta del continent les activitats socials (concerts, esports, …) entre setmana tenen lloc a 8, quarts de 9 del vespre i acaben abans de les 12, a Espanya comencen com a mínim a quarts de 10 tot acabant passada, de llarg, la mitja nit. Així doncs, ens trobem amb que per a poder satisfer les necessitats de mobilitat de tota aquesta gent s’han de programar serveis especials o allargar artificialment els serveis habituals tot repercutint negativament en les despeses d’explotació. Si aquestes activitats tinguessin lloc més aviat, com per exemple passa amb els partits de la Champions, no seria necessari allargar o programar serveis especials. Els propis serveis habituals, potser reforçats puntualment per les puntes de demanda, podrien cobrir aquestes necessitats de mobilitat.

A més a més, s’ha de tenir en compte que els serveis, especialment els ferroviaris, necessiten d’un manteniment que s’ha de fer en hores nocturnes. Ningú no es plantejaria demanar que el metro obri més hores si quan sortís del concert, del teatre o del futbol, aquest funcionés amb normalitat. No hem d’allargar excessivament els horaris del servei de transport públic, hem d’adoptar un ritme de vida diferent. Aquest és el problema de fons i no s’ha de permetre claudicar en front d’ell tot ampliant els horaris. Els recursos son limitats i no els podem malgastar d’aquesta forma. Des de l’administració, que és qui també decideix sobre els serveis de transport públic, s’ha de encoratjar a les empreses a compactar més els seus horaris, a la indústria cultural (televisió inclosa) i esportiva a adelantar l’inici dels seus espectacles. Només així i no mirant com poder fer el manteniment del metro en temps rècords aconseguirem que la gent vegi que el metro no ha tancat o que l’últim autobús no ha passat tot evitant que ens demanin més hores de servei.

Anuncis

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

Categories

%d bloggers like this: