Enviat per: george85 | 15 Novembre 2008

Com no s’ha pogut guanyar una excel·lent oportunitat de negoci

La veritat és que no sorprén que hagin caigut els usuaris del autocar entre Barcelona i Lleida i viceversa. En aquest corredor l’autocar no pot competir amb el tren d’alta velocitat. El servei directe entre ambdues ciutats en autocar requereix entre 2h i 2h 15min mentre que el tren (amb parada a Camp de Tarragona) tarda només 1h i 15. Si a aquests temps de trajecte hi sumem que el bitllet d’anada i tornada del tren és només 2€ més car que el del autocar i que a més a més el tren ofereix descomptes per volum de viatges, ja veiem que el rei ara és el tren. Fins a l’arrivada dels regionals d’alta velocitat la millor forma de desplaçar-se entre Lleida i Barcelona eran els autocars de l’Alsina Graells. El tren convencional no hi pintava gran cosa doncs els més ràpids tarden unes 3 hores.

La pregunta que ens hem de fer és: estaba preparada la companyia d’autocars per fer front a aquesta caiguda de la demanda? Ha reaccionat apropiadament? Anem a intentar averiguar-ho. La veritat és que l’empresa s’ha trobat davant d’una situació un  pèl complexa i de moment, sembla ser que ha optat per anular algunes expedicions (ha passat de 29 a 25). De totes maneres, el més interessant seria veure si també ha canviat la naturalesa d’aquestes expedicions. S’ofereixen 3 tipus de serveis: els directes (2h 00/15min), els semidirecte (2h 40/45min) i els que paren a totes (3h). Sense uns horaris anteriors a l’entrada en servei dels AVANT és difícil saber-ho, però, s’hauràn substituït alguns directes per semidirectes? El més lògics hauria estat abandonar el mercat Barcelona – Lleida i dedicar-se al “poblacions intermitges” – Barcelona/Lleida. No es pot competir contra un servei que és capaç de fer el trajecte amb la meitat de temps i amb si no millors, similars preus.

El mercat més melós és el dels semidirectes. Aquests fan el recorregut Barcelona – Cervera – Tàrrega – Bellpuig – Mollerusa – Lleida. Evidentment l’objectiu seria apropar aquestes poblacions a Barcelona i a Lleida. Tot i que aquestes poblacions disposen d’una línia ferroviaria que les uneix amb Lleida i Barcelona, el servei cap a Barcelona és merament testimonial. En canvi el servei que les uneix amb Lleida és d’alló més acceptable i força competitiu. El tren tarda uns 50min (3€) en anar de Cervera a Lleida i l’autocar 1h i 20min (6€). Una vegada més el tren guanya al autocar (com a mínim en qualitat del viatge) i per tant no hi ha mercat direcció a Lleida. Cap a Barcelona si i sembla que l’empresa ho ha vist i per aixó vol poder acostar a aquestes ciutats a l’aeroport de Barcelona també. De moment, el millor que pot fer és dedicar els seus esforços a captar tots els clients possibles del mercat “Barcelona”.

La veritat és que la situació de l’empresa és complicada. Ha perdut el seu producte estrella. El producte els ingressos del qual donaven més guanys. El servei semidirecte, al només ser útil “cap a Barcelona” poc suc se’n podrà treure i el de parades a totes les pobacions no és competitiu i per tant viu de les subvencions públiques. Alsina Graells ha rebut, doncs, una bona estocada.

Davant d’aquesta situació, però, hi ha una sortida: ampliar objectius. Si no puedes con tu enemigo, únete a él. Si som l’empresa líder en al connexió Barcelona – Lleida, que millor que intentar-ho seguir sent? Com? Passant-se al tren. Una empresa com Alsina Graells ho hauria tingut difícil (tot i que no impossible) però ara que forma part d’un grup més poderós (ALSA) si les coses haguessin sigut com han de ser hauria pogut. ALSA ja ha creat una empresa ferroviària, ALSA Rail. Però amb la lenta lliberalització del sector ara per ara només es dedica a tasques auxiliars a l’explotació ferroviària. Amb una lliberalització en funcionament i com déu mana ALSA Rail hagués pogut presentar-se al concurs (ja que els serveis de mitja distància son subvencionats) per al servei regional d’alta velocitat Lleida – Camp de Tarragona – Barcelona. Malauradament els Estats han alentit tot el procés lliberalitzador per tal de guanyar temps i abarcar el màxim per a les seves companyies operadores estatals. Encara no està tot perdut, algun dia ALSA* entrarà al mercat ferroviari de rodalies i mitja distància.

* ALSA pertany al Grup National Express. Empresa líder del transport de passatgers a la Gran Bretanya amb nombrosos serveis per carretera i ferrocarril. 
Anuncis

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: