Enviat per: george85 | 12 Novembre 2008

Metro & derivats

La màgia electoral d’alguns conceptes ha dut als polítics a fer-los servir dia si dia també tot destruïnt-ne el seu significat original. L’exemple més clar de tots és el del “metro”, però n’hi ha molts d’altres. No cal ser 100% puristes, ja que en aquest món no hi ha re que sigui o blanc o negre. Però si que cal lluitar per mantenir una mica la varietat dialèctica i que les coses es diguin pel seu nom. Si fem servir una mateixa paraula per a designar vàris conceptes estem, per una banda, empobrint la nostra llengua i per l’altra estem creant unes expectatives que son del tot falces.

A dia d’avui, el fenòmen afecta principalment als serveis ferroviaris però de segur que si hi investiguem trobarem el mateix fenòmen aplicat en altres modes de transport. Així doncs, ens trobem amb casos en que un servei se l’anomena amb el nom d’un altre més “popular” (llegeixis “Metro del Vallés”, “Metros Comarcals” o “Metro AVEs”) i també ens trobem amb casos en que s’evita utilitzar certs noms per “inpopulars” (llegeixis “Metro Ligero” enlloc de tramvia o “TRAM” enlloc de trollebus). De totes maneres, ambdos casos estàn molt relacionants entre si i per tant, moltes vegades seria difícil dir si una designació es correspon a un o l’altre. Lo important de tot plegat és que estem falcejant les coses.

Els “Metros Comarcals” no tenen re de metro. Els serveis entre Igualada/Manresa i Martorell són més aviat serveis de rodalia. Un servei de rodalies uneix una ciutat amb les poblacions veïnes que tenen unes sinergies amb ella, amb uns serveis regulars i relativament freqüents. Tampoc son tals metros el “Metro del Baix Llobregat” o el “Metro del Vallés”. La principal característica del metro i la que el diferencia de la resta de modes de transport és la seva infraestructura. Un metro disposa d’una infraestructura pròpia i 100% segregada de qualsevol altra. A més a més, i per acotar el concepte, aquest hauria de donar servei a un conglomerat urbà ja sigui format per una o vàries poblacions però sempre amb un continu urbà entre elles. El material mòbil o les freqüències no son determinants. Metros genuïns serien els de Barcelona i Madrid, per exemple. Però la xarxa urbana de MetroValencia també es pot considerar metro tot i que sigui el resultat de la convergència de vàries linies suburbanes. El mateix passa amb la xarxa urbana d’FGC de Barcelona.

FGC presta diferents tipus de serveis i per tant hi ha dificultats per encabir-ho tot dins d’un únic concepte. La xarxa del Vallés és la més senzilla de definir i jo la classificaria com a servei de rodalies. Tot i la alta freqüència dels serveis no ho prodria considerar metro doncs no transcorre per un continu urbà i uneix diferents poblacions inconnexes entre si. La de la Llobregat-Anoia ja és més difícil de classificar. Fins a St. Boi es podria considerar metro però a Martorell ja seria un servei de rodalies. Els serveis Barcelona – Manresa/Igualada son clarament serveis regionals.

Una novetat a Espanya ha estat el “Metro de Sevilla”. Aquest disposa d’una infraestructura de metro tal i com l’hem definit aquí però el seu material mòbil és “tramviari” i per tant, haurem de referir-nos a ell com a “metro lleuger”. Personalment, jo associo l’adjectiu “lleuger” a aquell material mòbil que és de baixa/mitja capacitat i que sovint te també una velocitat màxima inferior a la que poden tenir altres trens de metro estàndard. Els “Metros Ligeros” de Madrid, en canvi, no es poden considerar metros lleugers. Son tramvies moderns fets i drets. Tot i que algunes parts de la xarxa siguin soterrades i amb plataforma 100% segregada altres tenen trams a nivell (cruïlles amb semàfors). El cas madrileny és un clar cas en el que s’evita de totes totes el terme tramvia. Un fenómen força estrany quan a Alacant, per exemple, n’estan ben orgullosos de la seva xarxa tramviària, el TRAM. N’estan tant que fins i tot els serveis de rodalies amb tren-tram funcionen sota la marca TRAM.

És important distingir els serveis de rodalies dels serveis regionals. Ja que després ens trobem amb que es demanen serveis de rodalies de Girona a Portbou. Un servei regional és un servei vertebrador del territori que uneix poblacions amb altres poblacions més importants. Segons el nombre de parades, el servei serà més o menys “exprés”. Així doncs, es podria parlar d’una xarxa de rodalies entre Girona i Figueres però més enllà de Figueres els serveis han de respondre a les característiques del serveis regionals. Un regional no ha de ser un tren que passi un parell o tres de cops al dia, pot ser perfectament un tren que passi cada hora o cada parell. Fins i tot en alguns moments del dia pot haber-hi un tren cada 30min.

També hi ha hagut casos extrems que no tenen cap ni peus, com el d’anomenar al servei de trens d’alta velocitat AVANT com a metro regional o Metro-AVEs, el d’anomer TRAM (per aprofitar la bona imatge del TRAM d’Alacant) al trollebus guiat de Castelló o “Metro Bus” a un servei d’autobusos interurbans l’alta freqüència i capacitat a Madrid.  De casos “passables” s’ha arribat a extrems com als acabats de mencionar. És per aixó que s’ha de procuar evitar-los de totes totes. Queda molt maco anunciar metros a tort i a dret però el que en realitat vol la gent és un servei digne i d’acord amb les seves necessitats. I a la gent, quant aquest funcioni li serà igual com es digui. I si no funciona, per molt “metro” que es digui, deixarà a la població servida igual de descontenta.

 

Advertisements

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: