Enviat per: george85 | 8 Novembre 2008

Nou servei de bus interurbà Valls – El Vendrell – Calafell

El dijous el DPTOP de la Generalitat fa anunciar l’entrada en servei d’una nova línia d’autobús a les comarques del Camp de Tarragona. La nova línia fa el recorregut Calafell – El Vendrell – Valls amb parada a Alió i té 4 expedicions per dia i sentit (matí, migdia, tarda i nit). Així a primera vista la línia promet ja que és nova, és transversal i conecta l’interior amb la costa. A més a més, la Generalitat l’anuncia com a línia d’aportació al tren ja que l’ha planificada, segons diuen, coordinant-la amb els trens que passen per El Vendrell i per Calafell. Fins i tot és de les primeres línies d’autobús que treballen integrades tant a la ATM del Camp de Tarragona com a la de l’Àrea de Barcelona. Malauradament, com sòl passar, al estudiar la nova oferta amb una mica més de detall ens adonem de que no es oro todo lo que reluce.

L’anàlisi no és complex però si que ens pot liar lo suficient com per deixar-nos coses al tinter així que el farem per parts.

A BARCELONA

Des de Valls

Valls ha perdut forces connexions ferroviàries directes amb Barcelona i actualment només en te dues al dia. Així que no seria una mala opció anar a buscar el tren a El Vendrell o Calafell. Malauradament si algú decideix fer-ho es trobarà que s’haura d’esperar a l’estació més de 30 minuts en el millor del casos o veurà marxar en tren mentre baixa del autobús. Si decideix fer el transbord a Calafell es trobarà amb tres quarts del mateix. A més a més, els títols de l’ATM Barcelonina només serveixen en el tram El Vendrell – Calafell ja que Valls no forma part de la seva àrea. Per tant, a algú de Valls no li sortirà barat anar a Barcelona amb aquest servei. I no oblidem que El Vendrell i Calafell es troben en dues zones diferents per a l’ATM de Barcelona. Si a tot això hi sumem que ja hi ha un servei d’autobús força acceptable de Valls cap a Barcelona fer servir aquesta nova línia per acostar-se a la capital catalana no té cap sentit.

Des de El Vendrell o Calafell

Ambdues ciutats disposen d’una comunicació correcta amb Barcelona a tarvés de a les línies de rodalies R4 i R2. Aquest nou servei, per tant, no els afecta.

A TARRAGONA

Les relacions amb Tarragona, son a priori, les més significatives d’aquestes tres ciutats. Totes elles es troben en la seva àrea d’influència (és necessari un títol de 2 zones de l’ATM de Tarragona per anar a Tarragona).

Valls ja disposa d’un servei per carretera que l’uneix amb Tarragona de forma regular. Per la seva banda, El Vendrell no disposa de servei directe a Tarragona en tren però si d’un servei per carretera que tarda 78min. Com que el nou servei d’autobús fins a Calafell només tarda 15min i de Calafell a Tarragona hi ha uns 30min en tren es podria pensar en fer la combinació per arribar-s’hi. Però més val no intentar-ho si no es vol perdre tot un dia en l’intent doncs de Calafell a Tarragona només hi ha 3 trens al dia. I si miren de fer-ho en autobús no hi ha cap servei regular que les uneixi.

A tot aixó, se li ha de sumar el fet que Renfe Rodalies no forma part del sistema tarifari integrat del Camp de Tarragona.

ALT CAMP <-> BAIX PENEDÈS

Sembla, finalment, que pel que serveix aquesta nova línia és per connectar ambdues comarques entre si però tampoc és que se’n surti molt bé. (Les 3 ciutats es troben dins de la mateixa zona de l’ATM Tarragonina per tant amb només és necessari un títol d’1 zona per moure’s entre elles)

Per començar i per no trencar la tradició a la nova línia li adjudiquem un únic cotxe no fós cas que ens sortís massa cara. De tal manera que podem ser abans de les 9 del matí a Valls però difícilment podrem arribar a una hora decent del matí (per entrar a treballar) a alguna de les altres ciutats. Tot i partir d’aquests horaris poc útils si que aconseguim algo que fins ara no exisitia: connectar de forma regular i competitiva les dues captials.  Fins ara no hi havia cap servei que connectés Valls amb El Vendrell. Aquesta és, potser, la única utilitat d’aquesta línia. La connexió directe amb la costa i les platges (Calafell) és també nova tot i que jo la veig poc útil. Quines relacions hi ha entre Calafell i Valls a l’hivern? Calafell deu tenir més relacions amb El Vendrell i precisament amb El Vendrell ja hi ha un servei de bus regular amb millor oferta que la de la nova línia.

Després de tot això, on veu la Generalitat la intermodalitat bus-tren d’aquesta línia? És més, la gran intermodalitat Baix Penedès/Alt Camp – Estació del TAV Camp de Tarragona s’ha deixat de banda. Ni s’han coordinat les arrivades a Valls amb els autobusos que surten cap a l’estació del TAV ni se’ls ha acudit que el nou servei fós una prolongació del actual servei Estació del Camp – Valls. Ja que els actuals autobusos que connecten l’estació del TAV amb les poblacions van passejant aire per les comarques del Camp de Tarragona perquè no intentar guanyar una mica de públic tot servint a més poblacions interessades en tenir accés a la citada estació? Si estem acostant els passatgers dels AVEs a les platges de Salou i Cambrils, perquè no acostar-los a la costa de Calafell tot servint també de pas a El Vendrell (>33.000 hab. vs. 23.000hab de Valls)?

Com sempre, les coses no es fan pensant de forma global encara que s’entestin en fer-nos creure que si. Se de sobres que hi ha una empresa que té la concessió per al servei Estació del Camp – Valls i que la concessió de Valls – El Vendrell – Calafell és d’una altra. Però amb una mica de voluntat se solucionen aquests petits entrebancs burocràtics. Si podem combinar autobusos de dues empreses per anar cap madrid o a la UAB, per què no podem fer-ho per a anar a l’Estació Camp de Tarragona?

Advertisements

Responses

  1. […] o els horaris no s’han coordinat amb altres serveis, no hi ha informació, etc… Ja he opinat en altres ocasions de la mala planificació del horaris dels nous serveis i per tant avui procuraré no explaiar-mi gaire. Avui m’agradaria remarcar el tema de la […]

  2. M’han arribat veus de que el servei no es fa directe si no que es fan més parades de les anunciades (La Bisbal del Penedès i La Papiola) que fan que no es compleixin els horaris.

    He preguntat a l’empresa concessionària i m’han assegurat que el servei és directe i que no para ni a La Bisbal del Penedès ni a La Papiola.

    Potser seria qüestió d’anar-ho a comprovar però amb els meravellosos horaris de la línia no està un per a perdre tot un dia.


Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: