Enviat per: george85 | 4 Novembre 2008

Salsa agridulce

Ahir al acabar llegir l’entrevista de El País al Director del Servei Català del Trànsit Josep Pérez Moya em va quedar un regust agredolç. Per un costat m’alegro del títular de la entrevista: “Sin más oferta de transporte público perderemos la batalla contra el coche” ja que forma relament part de les seves declaracions. Unes declaracions molt importants en vers al transport públic, doncs provenen d’un organisme tant important com el Servei Català del Trànsit. Però per l’altre costat m’adono de dues coses. Primera, que les declaracions tot i anar en el bon camí no son molt encertades. I segona, que les bones idees d’aquest senyor no son gaire valorades a la Generalitat.

Estem tots d’acord amb que el fet que el SCT valori al transport públic com una peça més de les seves polítiques és important, no? Però si ens hi fixem bé el tema del transport públic surt derivat del tema sobre la mobilitat nocturna dels joves per oci i les seves conseqüències fatals. S’ha de vigilar molt que el transport públic no només es vegi com l’alternativa per evitar perdre punts del carnet de conduir. Molts joves l’utilitzen per aixó i d’aquí l’alegría del director del SCT que s’enorgulleix d’haver reduit l’ús del cotxe en l’oci nocturn. Una cosa de la que jo no n’estaria d’orgunllós ja que s’han trasbassat als usuaris del cotxe cap al transport públic a punta de multa i sanció (penal, fins i tot) i no inculcant uns valors en front de la mobilitat. La gent necessita una empenteta per a que utilitzi el transport públic però tampoc no cap portar-los-hi a la força. D’aquesta forma només aconseguirem que a la que puguin lliurar-se’n se’n lliurin.

Després si ens llegim bé l’entrevista veurem que el periodista li relaciona l’ús del transport públic amb el temps de viatge i el senyor Pérez Moya li contesta per la tangent tot parlant de augmentar-ne la oferta. I aquí és on més agridolç hi ha de tota la entrevista. Si tenim clar, que sembla que si, que lo que fa competitiu al cotxe davant del transport públic és el temps de desplaçament, la inversió no ha d’anar principalment a augmentar la oferta. Per molts autobusos i trens que posem, si tarden el doble que els cotxes particulars la gent seguirà agafant el cotxe. A no ser que els hi ho “practicament prohibim” (llegeixis amb doble sentit). Per tant, el que es necessita és invertir en millorar la qualitat del transport públic tot millorant-ne principalment la seva velocitat comercial. Després, ja augmentarem la oferta. Però si no, el que farem serà passejar aire per les vies i carreteres de catalunya.

No està gens malament que des del SCT es pensi d’aquesta forma, que es cregui que es necessita millorar el transport públic. Malauradament, les bones idees que surgeixen del SCT en front del transport públic com ara la d’aprofitar la reducció de la velocitat màxima a les vies d’accés a Barcelona per a reduir l’amplada dels carrils i aprofitar l’espai sobrant per a implantar carrils BUS-VAO cauen en saco roto i a la Generalitat no en volen ni sentir a parlar. Mentre els polítics es fiin més dels votants malcriats i queixicas que dels tècnics aquest país no farà gran cosa de bo.

Advertisements

Responses

  1. Bon dia,

    Quant al primer punt, george85, has d’entendre que qui parla és el director del Servei Català de Trànsit i per a ell la mobilitat sostenible és un aspecte secundari. No vull dir que no l’interessi, però tenen altres prioritats. És evident que la mobilitat sostenible és també segura, però ara per ara no passen del concepte de mobilitat segura. Sort que són els d’ICV els que s’han quedat amb aquest tema que si no encara estariem esperant a veure-les venir. De totes formes crida l’atenció que una cosa és el que pensa el govern i una altra cosa les idees d’algunes conselleries (PSC a les conselleries importants i ICV a les menys importants com la de Medi Ambient, bé lo de sempre …).

    Quant a l’estretament dels carrils, bé no conec les amplades de totes les vies, però entenc que amb aquesta mesura només podríem ampliar una mica els vorals. Aixó d’introduir un carril bus o bus vao amb l’espai sobrant ho veig una mica més difícil (excepte si pretenen treure tot el voral), doncs no hi ha tant d’espai.

    Salutacions.

  2. Bon dia Vianant,

    Està clar que la prioritat del SCT és reduir el nombre d’accidents. Però no estaria de més que tinguessin més en compte la importancia i potencial del transport públic/col·lectiu ja que a menys desplaçaments en vehicle privat, menys retencions i menys accidents. Tot està relacionat i no es poden anar deixant de banda les coses.

    Com que una imatge val més que mil paraules visita, siusplau, la pàgina següent:


    http://www.carrilbusara.org/p04.htm

    Potser si que el voral es redueix però tampoc tant. No? Jo ho veig força factible, almenys com a mínim a la B23. I segurament que hi ha altres vies en les que també es podria fer.

  3. Perfecte!!

    Ja he comentat que no conec les dimensions actuals de tots els accessos (hem de tenir en compte els viaductes, amb unes amplades útils de plataforma una mica més ajustades), però amb la foto ja es veu que en aquest tram en concret no hi hauria problema. Té vorals i carrils molt amples.

    Entenc que amb amplades de 3,3 – 3,5 m per carril i separacions dels marges de 0,6 – 0,8 m ja seria suficient. Si l’espai existent permet fer-ho, la pregunta és: i per qué no?. Hauríem d’aplicar la màxima que es va posar de moda amb la Eurocopa i que als Estats Units han internacionalitzat: “YES WE CAN!”

    També s’hauria de valorar l’opció de posar elements de protecció de la plataforma reservada (tanques de formigó tipus New Jersey), tot i que aixó s’hauria de fer, si fos necessari, amb posterioritat.

    Bé, si els americans ja fa temps que utilitzen aquests tipus de vies reservades per accedir a les seves megaaglomeracions urbanes és que la mesura és necessària.

    Una altra qüestió serà el servei de transport públic a implantar: política tarifaria, descomptes, freqüències, comoditat en el desplaçament, etc.

    Per últim, sempre he tingut un dubte sobre si aquest tipus de línies interurbanes haurien de travessar la ciutat o hauria de finalitzar als accessos d’aquesta. Amb la primera opció, sembla que molts usuaris podrien arribar directament a la seva destinació sense transbordaments o, en tot cas, haurien de fer menys. Això aniria lligat amb la xarxa ortogonal de la ciutat de Barcelona, que entenc que s’hauria de extendre a tota l’Àrea Metropolitana. Facilitaria molt la comprensió del servei.

  4. Exacte, com sempre el que ens falta aquí és valentia per fer aquest tipus de coses. El cotxe i el seu entorn encara és molt poderós…

    La situació a la ciutat de les estacions d’autobusos és un tema que dona per molt. A veure si algun diae en parlo.


Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: