Enviat per: george85 | 3 Novembre 2008

Querer es poder

Avui a l’espai de la denúncia del programa Els Matins de TV3 es parlava, a partir d’un testimoni, dels problemes d’aglomeracions en hora punta als autobusos de Barcelona. Concretament, el testimoni es queixava de que els autobusos 63 i 78 direcció esplugues van gairebé cada matí (de quarts de 8 a quarts de 9) tant plens que ni li obren les portes a la parada de la Plça. Pius XII. No se per què, però m’ha resultat un pèl familiar la situació. He utlitizat durant 5 anys cada dia aquestes linies per accedir a la universitat i puc afirmar que aquesta situació és el pa que s’hi menja cada dia.

Per desgràcia d’aquest senyor, la parada en la que vol agafar aquest autobús és la pitjor de totes. Els autobusos d’aquestes línies ja arriben plens i s’acaben d’omplir a la parada de la plaça Maria Cristina. És més, jo que sent previsor ja els esperava a la primera parada comuna que tenen (Diagonal / Av. Sarrià), més d’un cop ja no oberien les portes o els d’aquella parada erem els últims a poder pujar al autobús.

La gent de Els Matins ha investigat una mica la situació i més o menys l’han encertada. Efectivament aquestes dues línies força llargues i experimenten aquesta punta de demanda en determinades hores del dia i en aquell tram del recorregut en concret. Tot i la retalla de serveis que ha fet TMB, l’empresa ha dit als periodistes que aquestes dues línies no se n’han vist afectades. Ara bé, també els han donat a entendre que no hi havia gaires solucions ja que la freqüència de pas no es podia millorar donada la baixa demanda que tenen aquestes linies de mitjana.

Evidentment que no posarem un autobús cada 2 minuts per a passejar aire durant tot el dia. Això seria absurd i una forma més de tirar els diners. Però jo sòc del parer de que si que s’hi pot fer alguna cosa. Si alguna cosa emocionant té la operació és mirar d’aconseguir satisfer la demanda de la forma més eficient possible. I això en unes línies amb altes puntes de demanda i baixes ocupacions tot i ser de lo més complicat, no és impossible. És més, per mi és d’allò més emocionant del que et pots trobar.

Està clar que no es pot tenir una flota d’autobusos (o de trens) dimensionada per a les puntes de demanda. Això seria insostenible. Ara bé, si que es podria jugar amb el propi sobredimensionament de la flota. M’explico; un flota està sempre sobredimensinada (o almenys ho haura d’estar) per a poder fer el mantenimen dels vehicles i/o poder reparar averies sense que això afecti al servei. Doncs bé, per què no inflem lleugerament aquest sobredimensionament i/o redistribuïm les hores de manteniment planificades (preventiu principalment) i d’aquesta manera aconseguim alguns vehicles de més lliures en certes hores del dia?

Amb aquests pocs vehicles que ens servirien per a poder cobrir les puntes de demanda de detereminades hores del dia jo amb ells faria el següent. Inventariaria quines línes, a quines hores i en quins trams es troben en situacions semblants a la que estem tractant avui. A més a més, buscaria també altres línies que puguin necessitar relleus (planificats) i en tindria en compte l’hora i el lloc. Al creuar tota aquesta informació trobaria, de ben segur possible combinacions per a que un autobús de reforç comenci en una línia i continui en una altra sense que es perdin hores en desplaçaments. Abans, però, és necessari acceptar els “serveis parcials” i que un autobús pugui prestar servei entre dos punts intermitjos concrets de la seva ruta. Així tindriem un 7 que faria un Francesc Macià – Gran Via enlloc del Z. Universitària – Diagonal Mar, per exemple.

Així doncs, podriem tenir que un vehicle se li assigna fer un parell de cops un 63 de Francesc Macià a Av. Esplugues i després passi cap a fer una substitució d’un 75 o un 60 o inclús un 7 o un 33 de baixada, línies amb una baixa demanda en aquells moments i que es poden prestar amb sense problemes amb un estàndard. És questió d’estudiar-ho i trobar la millor forma de treure-li el suc a aquell vehicle i a aquell conductor. El problema d’aixó és que demanda d’hores de feina i d’exprimir-se el cap, cosa que a moltes empreses i administracions els costa trobar.

Anuncis

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: