Enviat per: george85 | 25 Octubre 2008

Andorra, el país dels… cotxes

Vaig relativament sovint a Andorra i últimament m’estic adonant que  el país viu “por y para el coche”. Realment el país te unes característiques geogràfiques que dificulten la implantació de serveis col·lectius de transport públic i propicien l’ús del vehicle privat. A part de que el país viudel comerç i dels esports d’hivern (esquí), unes activitats que atrauen l’ús del vehicle privat. Humilment, però, crec que s’hi podria fer més a favor de la mobilitat sostenible.

La població d’Andorra s’ha instal·lat principalment a lo llarg de la vall del riu Valira. I s’hi ha instal·lat d’una forma força compacta. Malauradament la vall és estreta i l’espai limitat.  Un fet que amb prou feines ha permès construir una carretera general. Al mateix temps, aquesta configuració geogràfica de la població permet de forma simple, establir sistemes de transport col·lectiu. Com és, doncs, que donades aquestes condicions no s’ha apostat des d’un principi per al transport col·lectiu?  Estacions d’esquí i zones comercials disposen d’àmplis i barats espais d’estacionament, el centre comercial d’Andorra la Vella i Escaldes rarament es tanca al trànsit privat i la doble fila està al ordre del dia. Les retencions per entrar o sortir del país per a la frontera amb Espanya, les cues de pujada i de baixada de les zones d’esquí a l’hivern i les dificultats per poder caminar per la zona comercial dona l’estetor de les voreres és pel que ha apostat l’administració andorrana.

Si tenim cotxe no hi ha problema per moure’s per Andorra. Però, i si no en tenim? Malamente. Hi ha una xarxa de transport públic d’autobús que a priori podria sembla que és força completa. El problema ve quan volem obtenir-ne informació. Va escassa. A les parades d’autobús i només en aquelles que disposen de marquesina podem tenir la sort de trobar-hi un cartell adhesiu enganxat a la marquesina una mica més petit que un DIN-A3 amb un esquema de les línies del principat i els seus horaris. Res més. Per saber quina línia passa per aquella parada i hi para s’ha de fer servir la intuïció. Donades les característiques del país els recorreguts no poden ser uns altres així que no hi entrarem. En canvi, els horaris deixen una mica que desitjar. Les freqüències son correctes tot i que millorables però els últims serveis, per mi, surten massa aviat d’Andorra la Vella. No permeten sopar-hi i tornar en autobús. El servei nocturn interurbà és pràcticament inexisten. Només hi ha uns serveis que comuniquen Andorra la Vella amb les seves poblacions limítrofes, res més. Els vehicles no és que molts no estiguin adaptats a PMR sinó que tot i ser de pis alt (tenen un parell de graons per pujar-hi/baixar-ne) moltes parades son en zones on no hi ha vorera de tal forma que s’ha de salvar el desnivell directament de la calçada al bus. I ja no parlem de la seguretat d’algunes parades que es troben en plena carretera. De totes formes, per mi, el principal problema del sistema de transport públic d’Andorra son les tarifes. Tot i que sembla que hi ha establerta una zonificació i unes tarifes comunes en realitat no hi ha una integració tarifària. La gent ha de tirar d’abonaments per el seu recorregut habitual i un sistema integrat amb una política tarifària adequada és un dels impulsos clau del transport públic.

Per sort no tot son males notícies. Fa un temps van implantar millores significatives en el servei entre St. Julià de Lòria i Andorra la Vella. Aprofitant la reforma de la carretera s’hi va instal·lar un tercer carril reversible reservat a autobusos i es va posar en marxa un servei exprés entre aquestes dues localitats amb tota una flota nova d’autobusos (midibusos adaptats a PMR). El servei, com era d’esperar, ha tingut una bona acceptació tot i les queixes sobre les tarifes. Però la cosa ha quedat aquí. S’han tret també de la màniga unes expedicions exprés entre Andorra la Vella i Encamp i Ordino a les que jo no els hi veig la utilitat, la veritat. Algunes localitats han apostat també per oferir serveis de bus comunal (una especie de bus barri) que no estan malament.

No es poden fer més carrils a les carreteres ni es poden construir linies de ferrocarril però si que es poden treure cotxes del mig. Al principat tots els qui siguin de fora hi hauràn d’arribar en cotxe però no tenen per què utilitzar-lo per moure’s-hi i la disperció d’alguns nuclis urbans requerià del cotxe per accedir als centres. Les poblacions ja disposen actualment de nombrosos aparcaments que s’haurien de potenciar com a park&rides. Com? Molt senzill, tarifant. Comencem amb els foranis. El que pretenem és que aparquin el cotxe i que no el facin servir fins que hagin de marxar del principat, no? Doncs se’ls ofereix, una tarifa gratuïta o molt baixa per hora/dia si no mouen el cotxe. És a dir, si entren a l’aparcament divendres o dissabte i no en surten fins diumenge gairebé no els costarà res. Però si en surten i tornen a entrar-hi, llavors la tarifa els penalitzarà. D’aquesta forma s’aconseguirà que la gent realment deixi el cotxe aparcat i s’ho pensi dues vegades abans d’agafar-lo per anar a les pistes o de compres. I ara és el torn dels residents. Aquests tindràn la gratuïtat o una tarifa simbòlica en els estacionaments del seu comú si deixen el cotxe allà tot el dia (per anar a treballar). En canvi els haurà de sortir molt car aparcant en els pàrkings dels altres comuns tot evitant així la tentació de desplaçar-se de forma habitual a un altre lloc amb cotxe. A tot aixó s’hi haurà de sumar una millora del servei de transport públic, sobretot cap a les pistes d’esquí.

No és necessari desenvolupar una xarxa de metro o de ferrocarril per a millorar la mobilitat. Amb petites actuacions coordinades i ben pensades es pot avançar molt en favor de la movilitat sostenible i tot millorant la qualitat de vida de les persones.

Advertisements

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: