Enviat per: george85 | 22 Octubre 2008

In itenere

El 61% dels accidents laborals mortals en carretera del 2007 van tenir lloc en els desplaçaments d’anada o tornada de la feina. Aquesta és, només, una de les dades que ha presetat la DGT en el marc de presentació d’una iniciativa per a involucrar a autoritats, treballadors i empresaris en la reducció dels accidents laborals a la carretera. Tot i que la DGT enfoca principalment els seus esforços en la formació dels conductors, a  mi m’agradaria tractar-ho des del punt de vista de la mobilitat sostenible i segura. Abans, però, vui que consti una altra de les dades que ha presentat la DGT: els accidents laborals de trànsit (de conductors professionals i no professionals) a Espanya van representar el 2007 el 40% dels accidents laborals mortals a tot l’estat. Son, per tant, un tipus d’accident laboral gens despreciable. 

Respecto i recolzo la voluntat de la DGT de reforçar la formació en seguretat viària per a evitar aquestes morts però jo sòc del parer de que moltes de les morts d’accidents laborals in itenere es podrien estalviar si els treballadors no es desplacessin en vehicle privat. Tots sabem que els conductors professionals no poden conduir més de x hores seguides però ningú s’ha parat mai a pensar si està en plenes facultats per a conduir els seu vehicle al concluir una jornada laboral de vuit hores o més. Quan una persona ha estat treballant de forma intensa durant tota la seva jornada laboral al acabar-la el seu poder de concentració ha de ser, per força, més baix del normal i aquest fet afecta negativament en la conducció. Quan s’agafa el cotxe al sortir de la feina el cansanci incideix segur en la capacitat de reacció en front del volant. El mateix passa al matí quan s’agafa el cotxe per anar a la feina. Molta gent l’agafa per inèrcia, fent cada dia el mateix recorregut i deixant de prestar atenció a la carretera o conduint amb clars síntomes de son. I si parlem d’aquells qui entren o surten de treballar a hores intempestives o que han fet jornades de treball de més de 24h per culpa de les guàrdies, encara s’empitjora la situació.

La millor solució als accidents in itenere passa per que el treballador no condueixi. Però no sempre podrà ser així. S’han de proporcionar als treballadors sistemes de transport públic que els permetin desplaçar-se a la feina sense necessitat d’anar-hi en cotxe. També és important proporcionar els anomenats “autocars d’empresa” tot i que personalment sòc partidari de convertir-los en serveis de transport públic, però d’aixó ja en parlaré un altre dia. I finalment, el sistema de carpooling o vanpooling seria una de les altres solucions.

Els sistemes “pooling” son els que ens ajudaran a completar el sistema i aconseguir que la gran majoria dels treballadors tinguin al seu abast una alternativa al vehicle privat. Evidentment serà un treballador qui condueixi el cotxe o furgoneta, però gràcies a que compartirà el viatge amb altres persones la fatiga no incidirà tant. A més a més, en cas d’indispoció del qui ha de conduir ja sigui per mal estat o cansament, una altra de les persones que viatgen en el vehicle podrà conduir enlloc seu. El sistema de vanpooling que més m’agrada és aquell en que la furgoneta és de l’empresa. El sistema funciona de la següent forma: l’empresa ofereix a un treballador una furgoneta amb les despeses pagades (tipus cotxe d’empresa) a canvi de que es comprometi recollir i portar fins a la empresa i de l’empresa a casa a un cert grup de treballadors. A mi em sembla un sistema molt útil, sobretot en àreas industrials amb poca “densitat de treballadors”. Fins i tot, es podria aplicar el sistema amb cotxes enlloc de amb furgonetes. D’aquesta forma se li treuria un cert rendiment positiu al cotxe d’empresa al que tant poc apreci tinc.

Advertisements

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: