Enviat per: george85 | 21 Octubre 2008

Bé en el fons, malament en la forma

Avui CiU ha presentat una campanya per a reclamar una tarifa gratuïta de transport per als més petits de la casa. El grup municipal de CiU de Barcelona ha decidit reclamar una tarjeta, que anomenen T-Infant, per a que els nens i nenes de fins a 12 anys puguin viathjar gratuïtament en transport públic. La idea, com ja he comentat altres vegades, és bona  i la recolzo, però crec que fer-ho a través de la edició de 50.000 tríptics i relacionant-ho amb la crisi no és la millor forma de fer-ho.

He de felicitar a CiU per haber aportat un arguments com els següents a l’hora de presentar la campanya:

que los niños tengan que obtener la tarjeta es educativo, “porque te enseña a utilizar el transporte público”

Correcte! Utilitzar el transport públic desde ben petits evita que desenvolupin un cert rebuitg en vers aquest. Però aquesta mesura no és la “panacea” i no hem d’oblidar que s’ha d’invertir en educació vial i de la mobilitat.

Malauradament, han presentat altres arguments amb els que discrepo lleugerament. Per exemple, diuen:

es sostenible, porque “evita muchos desplazamientos en coche”, cosa que no ocurre ahora ya que si tienen que pagar el transporte de los hijos, “es más barato ir en coche”

En això s’equivoca, senyor Trias. La gran majoria de gent es mou en cotxe per comoditat. És més comode agafar els nens i ficar-los dins del cotxe que arrossegar-los fins a la parada del autobús i agafar tots junts l’autobús fins a l’escola sense perdre’n cap pel camí. Promocionant la gratuïtat del transport públic per als infants no crec que s’aconsegueixi que augmenti significativament l’ús del transport públic per anar a l’escola. El que si que s’aconseguirà serà un alleujament del cost que aquest fet suposa per a les famílies, però no n’atraurem gaires de noves cap al transport sostenible.

També es diu que aquesta no suposarà cap pèrdua per a l’ATM, o el que és el mateix: les arques públiques, ja que quedarà compensada la pèrdua amb l’augment d’usuaris. En aixó discrepo doncs, tal i com he dit abans, els nous usuaris no crec que siguin significatius i per tant, tots els infants qui fins ara pagaven el seu bitllet deixaràn de fer-ho.

La proposta s’ha presentat com a gratuïta i fins als 12 anys cosa que a mi tampoc m’acaba de fer el pès. No sòc partidari de la gratuïtat doncs considero que fomenta el desprèci en front del servei. Un preu simbòlic ajudaria a concienciar a la ciutadania de que la prestació del servei de transport te un cost. La limitació de les avatatges als 12 anys no em sembla correcta ja que hi ha escolars i estudiants fins a edats més altes que aquesta. Com ja he dit en anteriors ocasions sòc dels que defensa una escala de títols amb tarifes socials. Amb el pas dels anys s’ha d’anar pagant cada vegada més fins arribar a pagar la tarifa normal, una tarifa que es pagarà durant un cert temps doncs al entrar en una edat avançada es podrà tornar a gaudir de les tarifes socials. D’aquesta forma no es creen situacions “violentes” en que d’un dia per l’altre s’ha de passar de la gratuïtat al 100% de la tarifa. Un fet que fa perdre molts usuaris que fins aquell moment havien vingut utilitzant el servei i que de cop i volta el deixen d’utilitzar.

En resum, des de CiU s’ha enfocat millor que altres vegades aquesta problemàtica, però la forma amb que es vol dur a terme la campanya reivindicativa no em sembla cla més correcta. Els tríptics només serviràn per omplir les papereres i el grup municipal té altres vies, més eficaces, per a reclamar aquest tipus d’iniciatives.

Advertisements

Responses

  1. Primer de tot, felicitar-te per aquest blog,

    Estic completament d’acord en el fet que la gratuïtat genera una manca de reconeixement del servei que gaudim que, tot i ser molt millorable, implica una despesa important dels contribuents.

    Durant uns quants anys vaig gestionar el servei de transport públic d’una ciutat de la regió metropolitana de Barcelona. En el nostre cas, el percentatge d’utilització d’escolars (acompanyats o no pels seus pares) era important gràcies, en part, a una tarifa especial per a estudiants (tarifa reduïda, no gratuïta). De totes formes, eren molts els pares que es queixaven de la forta despesa que els representava el fet d’haver d’acompanyar el seu fill a l’escola.

    Quant a les tarifes, crec que ha d’haver un tram gratuït, un tram molt reduït (quan en teoria necessitin l’acompanayament d’un adult), un tram reduit i després passar a la tarifa normal (en aquest cas també tenim els abonaments en funció de la intensitat d’ús). Entenc que la discusió hauria de centrar-se en acotar les edats per als diferents trams i les tarifes corresponents.

    Quant al tema de si això implicaria un augment d’usuaris, depén de la ciutat i d’altres mesures dissuasives que apliqui l’ajuntament per no fer tant còmode l’ús del vehicle (recordem en quina situació es trobem els accessos a les escoles en les hores de sortida i entrada, dificultant encara més el trajecte a aquells que opten per desplaçar-se a peu o en transport públic).

  2. Gràcies Vianant per la teva opinió i per participar. Em congratula molt que trobis interessant el meu blog.

    Em sorprèn que els pares es queixessin del cost que els suposava acompanyar als seus fills a l’escola amb transport públic ja que amb la integració tarifària els transbords son gratuïts. Vol dir llavors que després de deixar el nen a l’escola no anaven a treballar amb transport públic? Interessant situació a estudiar.

    També estic d’acord amb el fet que la política tarifària ha d’anar acompanyada d’altres mesures favoritives del transport públic i que dificultin l’ús del vehicle privat. Malauradament, la comoditat del cotxe només es pot combatre possant-li “pals a les rodes”. Sense polítiques disuassòries del ús del vehicle privat, les altres polítiques afavoridores del ús del transport públic es queden força estèrils.

  3. Bon dia george85,

    Efectivament, ens trobàvem que molts pares anaven i tornaven al domicili. El motiu del seu desplaçament era només d’acompanyament el fill (ja sigui perquè tenen torn de tarda o de nit, no treballen, treballen dies alterns (és el cas de la meva dona), etc.)

    Per aquest motiu entenc que fins a una determinada edat, hi hauria d’haver un tram de tarifa on el preu del bitllet fós molt reduït (per exemple una T-Mes 6-12 anys per 10 €).

    Es tracta de suposar que entre aquestes edats els nens han d’anar acompanyats, tot i que això dependrà de cada familia, i promoure que la despesa no s’incrementi.

  4. Jo estic totalment a favor de tarifes molt reduïdes per als infants, però les dels adults ja considero que no poden ser-ho tant.

    Els casos que ens expliques son ben reals però crec que no suficientment significatius com per proporcionar-los una tarifa especial. Cada persona ha de saber valorar quin tipus d’abonament li surt més a compte. Només els 2 viatges de dur i recollir els nens de l’escola ja suposen 40 viatges al més i si hi sumen algun viatge més a fer per altres raons (compres, sanitat, oci, …) ja surt a compte un abonament tipus 50/30. En altres paraules, qualsevol treballador que es desplaçi en transport públic al seu lloc de treball te la mateixa despesa.

    Cada persona té una situació particular i no vull generalitzar però segur que en molts casos es podria reduir la despesa familiar prestant més atenció al tipus d’abonaments utilitzats.

    També és cert que fa falta que hi hagi una bona política tarifària. Personalment crec que els preus dels abonaments “gratificadors del alt ús” de l’ATM Barcelonina (i de la resta d’ATMs de Catalunya) haurien de premiar més al usuari pel seu ús freqüent del servei.

  5. Hola george85,

    Potser no m’he explicat bé. Efectivament, entenc que els pares han de pagar una tarifa normal, però els nens als que acompanyen (fins els 8, els 10, els 12 o 14 anys, això no t’ho sabria dir) són els que haurien de pagar una tarifa “molt reduïda”.

    Fes quatre números i veuràs que la despesa realment pot ser important.

    Suposem un adult (mare, pare, avis, etc.) que acompanya un nen de set anys a l’escola i que aquest torna a casa a dinar. Durant un mes han de realitzar-se 176 marcatges que multiplicat per 0,625 € (una T familiar d’1 zona) fan un total de 110 €. Si es quedés a dinar al menjador del cole, la despesa en transport seria la meitat, uns 55 €. Pots veure que la despesa és important.

    I quant li costa a aquest adult fer aquest acompanyament en vehicle privat? Si suposes que el vehicle ja el tens (0 € costots d’amortització, d’assegurançat, etc.) i només comptes la benzina i el petit desgast, amb un radi de 3 Km no et surt per més de 15 – 30 € al mes (en funció de si es queda a dinar o no). A més, desapareixen les esperes a la parada de bus (que en ciutats de la 2a corona metropolitana poden arribar a uns 10-15 minuts de mitjana), anar dret al bus, “caminar”, etc. Ho intento plantejar des de l’òptica d’un usuari tipus.

    Si a més tenint en compte tots els diners que les administracions es gasten en construir carreteres, autovies, pagar-li els peatges als que van en cotxe (Sabadell, Mollet, etc.), senyalitzar els “kiss&Ride”, etc. crec que no estaria de més que també destinessin diners a aquest afer, educant des de petits en la utilització del transport públic.

    És evident que si l’acompanyant després va a treballar en transport públic, la cosa canvia (a millor). També canvia si has de portar dues criatures (una de 8 i una de 5 com és el meu cas, tot i que les podem portar caminant) a l’hora (en aquest cas a pitjor)

    Crec que ho tenim complicat!!

    Salutacions.

  6. Vianant estic totalment d’acord amb tu! Els més petits necessiten de tarifes molt reduïdes.

    El problema és el de sempre, no sabem gestionar bé els recursos que tenim. Malgastem els diners en carreteres i infraestructures per al nostre mimat cotxe i ens oblidem del pobre aneguet lleig, el transport públic.

  7. […] aquí de les iniciatives preses per diferents ajuntaments en vers d’aquest tema així com de les diferents reivindicacions que hi ha hagut a Barcelona al respecte. Com se n’han sortit? Jo crec que prou bé.  El “disseny” de la T-12 és molt bo […]


Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: