Enviat per: george85 | 15 Octubre 2008

La nova hora punta

Aquesta setmana s’han presentat els resultats de la Enquesta de mobilitat en dia feiner a Catalunya i a la Regió Metropolitana de Barcelona. Uns resultats que s’han fet famosos per mostrar un retrocès del ús del vehicle privat en els desplaçaments en favor del transport públic. Tot i la magnífica notícia, jo avui vui parlar d’un altre fenómen que també ens ha mostrat aquesta enquesta i que ha passat força més desaparcebut.

Ja fa uns anys que els diferents estudis de mobilitat ens mostren que els desplaçaments a la tarda no son gens despreciables i que en conjunt son més que els de la mítica hora punta del matí. Concretament els desplaçaments aquests representen al voltant d’una tercera part dels total de desplaçaments d’un dia feiner. A més a més, el nombre de desplaçaments per hora entre les 17:00 i les 20:00 son significativament superiors als que es detecten entre les 7:00 i les 9:00. Si estudiem més detalladament aquests desplaçaments veiem que a diferència dels del matí, on la major part dels desplaçaments son del tipus “mobilitat ocupacional”, a la tarda hi ha una mix força equilibrat entre desplaçaments tipus “mobilitat personal” i “tornada a casa ocupacional”.

Tot i que des d’un punt de vista de “gestió de la mobilitat” aquestes dades poden ser força interessants per mi encara és més interessant veure-les des d’un punt de vista operatiu. A l’hora punta del matí la oferta s’ha d’adaptar, en general, a una alta demanda en un sol sentit. Aquesta fet que sol provocar certs desequilibris, uns desequilibris que acostumen a mostrar-se en forma de vehicles amb baixíssimes ocupacions en un sentit i vehicles amb desagradables aglomeracions en l’altra. En canvi, en aquesta nova hora punta de la tarda, on no oblidem hi ha puntes de demanda de desplaçaments per hora superiors a la punta del matí, podria ser que la demanda fos més equilibrada pel que fa als sentits. Si així fos estariem davant d’un fenómen que podriem qualificar de “perfecte” doncs combinaria al mateix temps, una alta demanda de transport públic i una demanda equilibrada. Amb demandes d’aquest tipus, el dèficit de l’explotació del transport públic es redueix considerablement. M’agradaria poder veure dades d’ocupació dels serveis de transport públic en aquesta interessant franja horària. Realment hi ha un equilibri de demandes segons els sentits?

Advertisements

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: