Enviat per: george85 | 2 Octubre 2008

Quin preu té el temps?

La Caixa ha presentat avui els resultats d’un estudi sobre el temps que dediquen els treballadors espanyols per anar i tornar de la feina. L’estudi ha estudiat els temps de desplaçament i els ha calculat un cost. Així doncs ha concços que de mitjana els espanyol destinen cada dia 58 minuts a desplaçar-se a la feina, el que els suposa uns 8€. I que aquells qui decideixen fer-ho en transport públic els suposa viatjar durant 40 minuts més que els que es desplacen en transport privat. També conclou que si s’analitza econòmicament el concepte de desplaçament a la feina, “el temps” representa un terç del cost total d’aquest. I que Espanya destina un 3,5% dels seu PIB als desplaçaments a la feina. Curiosos resultats que donen una mica que pensar. Tot i que no hem de perdre de vista que només s’esta valorant economicament el temps de desplaçament invertit, no es tenen en compte els costos directes, ni indirectes ni de les externalitas dels mitjans de transport utilitzats.

Desconec quant temps destinen els nostres veïns europeus ens els seus desplaçaments a la feina, però per mi el 3,5% del PIB em sembla molt i fins i tot m’atreviria a dir preocupant. De totes maneres em preocupa més el fet que els usuaris del transport públic, aquells qui han decidit per una raó o altre moure’s d’una forma més sostenible, més econòmica, més solidària, … siguin qui a la llarga “s’hi deixin més calers”. Ja que a més temps, més cost. Per tant, crec que aquest estudi, en primer lloc, ens hauria de fer veure que és important treballar per millorar el transport públic ja que no només estem reduint contaminació, accidents, km2 d’asfalt, etc si no que ajudem a que el “cost associat al temps de desplaçament” també es redueixi.

L’estudi també aporta una dada, si més no, curiosa. Resulta que de mitja, a la ciutat de Madrid és detinen uns minuts més que a la ciutat de Barcelona en els desplaçaments a la feina. “Salvando las distàncias”, és una dada que sorprèn si tenim en compte que a Madrid tenen les famoses M30, M40, etc i, si no m’erro, el rati de km de metro per habitant més alt d’europa. I a Barcelona només fem que queixar-nos dels mals accessos que hi ha a Barcelona per carretera, lo petites que son les rondes i que ens falta metro. Crec que un cop més es “demostra” que més carrils no és sinònim de més rapidesa i que metro no és sinònim de transport ràpid.

Advertisements

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: