Enviat per: george85 | 25 Setembre 2008

Perdem passatge

Ja fa unes setmanes que se’n parla. TMB i l’EMT han notat un descens d’usuaris en els autobusos urbans de Barcelona. Avui el president de l’EMT a declarat des de Gavà que efectivament l’EMT ha detectat una pèrdua del 3% d’usuaris dels autobusos urbans de Barcelona respecte l’any anterior. Segons el president de l’EMT, la principal causa de la pèrdua d’usuaris es deu al èxit del Bicing. Per quina raó perden usuaris els autobusos de Barcelona si tot indica que la resta de transports públics ens guanyaran? Se n’han de donar totes les culpes al Bicing?

Les causes d’un descens dels usuaris poden ser molt variades. La primera que ens pot venir al cap son les multiples vagues dels conductors d’aquest hivern però tambè serà la primera a descartar ja que es presuposa que les dades d’usuaris publicades son homogeneitzades. Però jo personalment no la descartaria del tot ja que la falta d’autobusos pot haber dut a molts usuaris a buscar una ruta alternativa, una ruta alternativa que pot haber esdevingut la nova ruta habital al adonar-se’n de que és més eficient. Quines altres raons poden haber-hi? Deixant el Bicing per a la última, pot incidir-hi força la velocitat comercial dels autobusos. Seria interessant doncs, saber si aquest 2008 aquesta ha augmentat, s’ha mantingut o ha disminuit. Els horaris i intervals de pas podrien ser una de les causes però si no m’equivoco els últims anys aquests s’han mantingut o millorat. I relacionant ambdos conceptes si la velocitat comercial i el trànsit han fet de les seves, es pot haber donar el cas d’irregularitat en els intervals de pas dels autobusos i per tant temps d’espera superiors als que haurien de ser i aglomeracions dins dels autobusos.

I el Bicing? Pot ser el culpable de tot? Malauradament, i a falta de més informació, he de dir que si pot ser la causa principal de la pèrdua de passatge tot i que no hauria d’haber estat així. Qui s’ha apuntat al Bicing és, segurament, majoriatàriament gent que ja no anava en cotxe (com a molt potser anava en moto) i feia trajectes relativament curts. És a dir, usuaris que es movien en autobús. No son, per mi, majoritaris els usuaris provinents del metro doncs aquest s’acostuma a utilitzar per a desplaçaments més llargs que no son gaire adeqüats per a la bici. Així doncs aquests usuaris que es movien en autobús han trobat un mode ideal per evitar les esperes, la baixa velocitat comercial i les aglomeracions del bus en hora punta. Un mode que han fet seu tot deixant de banda l’anterior, és a dir, el bus.

El “canibalisme” és bo i per tant no ens hem de posar les mans al cap. El que s’ha de fer és treballar que millorar els aspectes que fan que els usuaris del vehicle privat segueixin utilitzant-lo. Ara no és hora de retallar serveis de bus. Aquests i tot els altres han d’estar preparats per a rebre amb les mans obertes als nous usuaris que guanyem després de treballar-nos-ho. Si no és així, els nous usuaris ens marxaran de les mans.

Advertisements

Responses

  1. […] de la mala gestió de la mobilitat sostenible No hi ha més cec que el que no hi vol veure. Quan es va començar a notar la baixada d’usuaris al transport públic ja vaig apuntar a un de… Fa uns dies van sortir les dades d’ús del transport públic del 2008 i ara han sortit les […]


Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: