Enviat per: george85 | 16 Setembre 2008

Fomentant la mobilitat sostenible amb l’impost de circulació?

Hacienda permitirá a los alcaldes penalizar los coches más ‘sucios’

La Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP) ha pedido al Ministerio de Hacienda que el impuesto pase a depender de las emisiones de dióxido de carbono (CO2 ), para que los alcaldes tengan las manos libres para gravar los vehículos más contaminantes, como los todoterreno. El ministerio ha contestado que lo hará y que reformará la Ley de Haciendas Locales.

Este impuesto se sumará así al de matriculación, que desde enero depende de las emisiones, lo que ha supuesto un aumento del 43,2% de la venta de vehículos que emiten menos de 120 gramos de CO2 por kilómetro recorrido, y que quedaron exentos del tributo.

(…)

El Pais.es

D’acord, bona notícia. Però no cal fer festa grossa ja que “no es oro todo lo que reluce”. Tot i que aquesta reforma del’impost ajudarà a que el parc automobilístic espanyol sigui menys contaminant no ajudarà a fomentar una mobilitat sostenible. Aquest impost i el de matriculació no ajuden a reduir l’ús del cotxe. Per a reduir l’ús del cotxe s’han o de apujar moltíssim aquests impostos, imposar-ne d’altres i/o invertir més en transports sostenibles i menys en el transport privat.

Es podrien apujar molt més els impostos per que la gent s’ho pensi dues vegades abans de comprar un cotxe o abans de comprar el segon o fins i tot tercer cotxe de la família. Potser avui en dia és molt difícil pensar en una família sense cotxe però si no es imprescindible per a la vida diària és del tot apropiat utilitzar un servei de carsharing. També seria interessant que no tots els membres de la família tinguessin el seu vehicle, potser llavors només faria servir el cotxe els membres que realment el necessitessin.

També seria interessant la instal·lació de peatges per entrar al centre de les ciutats i no eliminar els peatges de les autopistes/autovies. Els peatges urbans que s’han instal·lat fins han tingut un gran èxit. Millorar la xarxa de transport públic, instal·lar el peatge i finançar les millores amb la recaptació és una de les millors formes de fomentar la mobilitat sostenible. Molts dels desplaçaments a les àrees metropolitanes son perimetrals o no van al centre de la metròpolis, en aquests casos els peatges de les autopistes de l’àrea metropolitana ajuden a regular l’ús del cotxe en aquests desplaçaments.

Però no es pot posar traves al transport privat sense millorar el públic i a l’hora no es pot esperar que construint autopistes i autovies i no ferrocarrils la gent deixi el cotxe a casa. L’orde de les inversions és important, les grans inversions han de ser per a la mobilitat sostenible. A mesura que es faciliti la mobilitat sostenible la gent anirà deixant el cotxe a casa, ja no serà necessari invertir en autopistes o autovies i més tard es podrà començar a posar traves al transport privat. L’impost només és la punta de iceberg del “change”. Ara falta que tot el gel surti a la superfície.

Anuncis

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

Categories

%d bloggers like this: