Enviat per: george85 | 15 Setembre 2008

Nova xarxa de bus urbà de vic

Avui ha entrat en servei la remodelació del servei de bus urbà de Vic. Una remodelació que tenia per objectiu crear un servei de bus urbà que connectés els municipis limítrofes (Gurb, Calldetenes i La Guixa) amb Vic. Per fer-ho s’han redissenyat les línies (en major o menor mesura) que ja funcionaven a Vic i se n’han creat de noves. Al mateix temps s’ha renovat i ampliat la flota d’autobusos. I tot aquest projecte s’ha dut a forma conjunta per els ajuntaments de Vic, Gurb, Calldetenes i La Guixa, l’AMTU i el DPTOP.

Desconec les pautes de mobilitat de Vic i la seva àrea d’influència però m’agradaria expressar la meva opinió al respecte de la xarxa. Al observar la guia de serveis publicada he observat el que jo qualificaria “d’alguns errors”. No obstant, vull felicitar des d’aquí als municipis involucrats per haver sabut apostar per crear una xarxa d’autobusos única per a tots tres.

En un municipi com Vic, a priori el servei de bus urbà ha de servir per a acostar els barris més perifèrics o en aquest cas també els municipis limítrofes al centre o als equipaments bàsics no cèntrics. En el cas de Vic tenim clarament l’hospital en una zona no molt cèntrica. En canvi, l’universitat, l’estació d’autobusos i l’estació de tren tot i que no es troben en el casc antic si que podem considerar que es troben al centre de la ciutat. Així doncs tenim que hem d’acostar a la gent cap a dos pols un pèl separats entre si, centre i hospital.  Abans d’analitzar el traçat de les línies observarem els seus horaris. Totes i cadascuna d’elles tenen un interval de pas de 30 minuts durant tot el dia de quarts de 7 del matí als voltants de les 22. Una freqüència de pas a priori correcte. Si hi ha un error comú a molts dels traçats de les línies d’aquesta ciutat és la seva falta del que jo anomeno paral·lelitat, és a dir, que els dos sentits de la línia circulin el més junts possibles. Quan ho fan permeten al usuari no caminar més de lo necessari o fer voltes innecessàries dins del autobús tot millorant el seu temps de viatge.  Les línies no han de tendir a tenir una silueta fina com un fil i sense corves; a ser possible l’anada i la tornada haurien de ser per el mateix camí. Tot i que Vic té dues característiques que dificulten aquesta paral·lelitat, els cursos fluvials i el casc antic, crec que es podria millorar.

La línia 1 no ha patit modificacions en aquesta reformulació global del servei; connecta el barri de Serra de Sanferm amb l’estació d’autobusos i la de tren.  El principal error de la línia 1 és rodejar el casc antic. L’extensió d’aquest no el fa apte per a que cada sentit passi per una banda. S’hauria de decidir si fer passar la línia 1 per el nord o pel sud, o inclús es podria crear un eix pacificat que creuar només al transport públic el cas antic. Un cop decidit aquest aspecte potser s’arreglaria la estranya volta per Av. Pius XII – Psg. Generalitat – Av. Martí Genis Aguilar. Jo potser també miraria d’allargar la línia des de l’estació d’autobusos fins a l’hospital per la ronda de Francesc Camprodon.

La línia 2 és clarament una línia potencialment circular. Al meu parer no la faria passar pel nord del casc antic si no que la faria anar a buscar la ronda de Francesc Camprodon. També intentaria fer un itinerari més directe per el barri del Remei, actualment fa bastanta volta. Pel que sembla només circula en un dels dos sentits, ho hauria de fer en el dos (no és un bus turístic!).

La línia 3 en principi connecta el barri de Nadal amb l’hospital però “ni por assomo”. La línia no te re de paral·lelitat. Que una línia rodegi un barri no serveix de re; la línia l’ha de creuar-lo pel centre. Jo sortiria directament anant a buscar el carrer Pare Gallisà i la ronda de Francesc Camprodon fins a l’hospital. Per donar una mica de servei al centre i treure-li una mica més de profit a la línia també podria sortir del barri de Nadal anant a buscar la plça de l’estació, rodejar el casc antic per l’oest i anar a buscar l’hospital el més recte possible, potser per el carrer de Manlleu.

La línia 4 és una de les línies “interurbanes” i connecta Calldetenes amb vic i el seu hospital. Però desgraciadament no és paral·lelítica i per tant tampoc ràpida. Una línia d’aquestes característiques ha d’acostar als usuaris el més eficientment possible cap al centre. Un altre cop ens trobem també una línia que dona una volta innecessària per el seu extrem. Personalment la faria anar el més directament possible des de Calldetenes – Quatre Estacions – Sant Llàcer fins al cas antic que s’hauria de passar per el nord per acabar passant les estacions de tren i autobús i finalment “recular una mica” per anar a buscar l’hospital per la ronda Francesc Camprodon.

La línia 5 és l’altra línia interurbana que connecta La Guixa – Vic- Gurb. El recorregut entre La guixa i Vic és perfecte, però al deixar enrere l’estació d’autobusos la cosa s’espatlla. Per voler donar servei a una zona del extrem de l’avinguda Olimpíada els veïns de Gurb perden la connexió directe amb vic, així que la línia 5 hauria de pujar cap a Gurb directament per l’Eix Onze de Setembre/Carretera de Barcelona donant servei a la zona esportiva. La línia 3 és la perfecta candidata per a prolongar el seu recorregut des del extrem del barri Nadal fins a l’extrem de l’avinguda Olimpíada i donar servei a aquella zona sense perjudicar a ningú.

Soc conscient de que sobre el paper tot és molt fàcil i que després a la pràctica la cosa es complica però s’han de fer les coses tot lo bé possible i pel que es veu sobre el plànol hi ha molt recorregut “cafe para todos”. El transport públic  per a ser útil ha de ser planificar racionalment i no electoralment.

Plànol i horaris

Advertisements

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: