Enviat per: george85 | 13 Setembre 2008

Tornada a l’escola, en bus!

Primer va fer-ho Lleida i ara Tarragona. Els dos ajuntaments han decidit emetre uns títols de transport socials per tal que els alumnes d’educació infantil i primària puguin agafar els autobusos urbans de forma gratuïta o per un preu simbòlic per anar a l’escola. A ambdues ciutats el sistema funciona de forma similar. L’ajuntament entregarà a tots els nens i nenes de la ciutat que cursen estudis d’educació infantil, primària i secundària que ho demanin una targeta de transport que els permetrà viatjar de forma gratuïta. Les condicions (edat mínima/màxima, límits de viatges, …) varien d’un municipi a l’altre, però els fons és el mateix.

La iniciativa és molt lloable però no m’acaba de convèncer del tot. Tots sabem que és necessari incentivar l’ús del transport públic entre els més petits ja que així s’hi familiaritzen i de més grans no el despreciaran. Però és aquesta la millor forma de fer-ho? Es persegueix aquest objectiu o realment hi ha d’altres d’ocults? L’ajuntament de Lleida ha encabit la mesura dins del paquet de mesures en contra de la crisi. Diuen que ajudarà a les famílies. El de Tarragona la ha presentat com una mesura de mobilitat però no ha definit gaire els seus beneficis.

Si el que volem és fomentar l’ús del transport públic per anar a l’escola, o encara millor, fomentar una mobilitat sostenible per als desplaçaments dels nens i nenes cap i des de l’escola el primer que hem de fer és preguntar-nos perquè els pares porten els seus fills a l’escola en cotxe. De respostes n’hi ha moltes, però una de les raons de més pes és la comoditat. Agafen les criatures, les posen al cotxe i les deixen davant la porta de l’escola.

La idea de que la targeta sigui personificada per a l’escolar és molt bona, així cada membre de la família du la targeta que se li adapta millor a les necessitats. La T-Familiar de l’ATM Barcelonina no ha tingut l’èxit esperat doncs pares i nens han d’utilitzar la mateixa targeta i per tal de que surti a compte s’ha d’utilitzar la mateixa targeta tant a l’anada com a la tornada i molts cops qui porta els nens a l’escola no és qui els va a recollir.

Malauradament aquestes targetes de Lleida i Tarragona tenen un defecte. Que passa quan s’han d’agafar dos mitjans de transport? Les targetes emeses a Tarragona i Lleida son iniciativa individual dels ajuntaments i per tant només son vàlides per els serveis competència del ajuntament (autobusos urbans). Aquest fet dins d’unes àrees amb un sistema tarifari integrat implantat o en procés d’implantació és totalment contradictori. Que passa amb aquelles famílies, que son moltes, que viuen en poblacions limítrofes amb la capital i que duen els seus fills a l’escola a la capital? Els incitem més a agafar el cotxe? La targeta infantil s’hauria d’haver desenvolupat en el marc de la integració tarifària. L’adult utilitzaria el títol que li correspongui i el nen el seu títol escolar. Si fos necessari el preu de la targeta escolar podria variar segons el nombre de zones que permetés creuar. No hi ha cap problema.

Amb una targeta personal integrada és igual el viatge que faci l’escolar i amb qui el faci. Els avis poden utilitzar la seva targeta social, el pares la seva mensual habitual, els germans gran la seva per a joves, etc i els nens la seva. A més a més, la personalització de la targeta pot ajudar als nens a desenvolupar una mica el sentit de la responsabilitat, ells han de procurar tenir sempre la seva al moure’s per la ciutat.

A més a més, no hi hauria d’haver límit horari d’ús o un nombre limitat de viatges. Aquest tipus de límits no ajuden a promocionar l’ús del transport públic per a activitats extraescolars o de lleure familiar. Si aquests es posen per que la targeta és gratuïta, llavors se li pot posar un preu raonable gràcies a l’aplicació de la subvenció del 50%, 60%, …. sobre el preu general. És important també les tarifes dels títols variïn amb funció de l’edat del escolar ja que així s’aconseguirà que la transició cap les tarifes generals sigui menor. Es podria tenir la gratuïtat per a nens d’infantil, un 75% de “descompte” per als de primària, un 50% per als de secundària i un 25 per als joves/universitaris.

Les iniciatives de Lleida i Tarragona estan bé. Els Ajuntaments han quedat bé davant de les AMPAs de la ciutat però no resolen la mobilitat de la majoria del escolars ni ajuden a promoure seriosament la mobilitat sostenible. En resum, una mesura electoralista més dels nostres polítics. Si s’hagués volgut fer bé s’hagués treballat conjuntament amb l’ATM per treure un títol integrat (encara que de moment només fos per la zona 1) però treballar amb l’ATM implica que la mesura ja no sigui “de l’ajuntament”. Ja passa a ser una mesura més global (més lligada a la Generalitat potser) i no és un “tanto” que s’apunta l’alcalde de torn.

Advertisements

Responses

  1. […] els nens i nenes de fins a 12 anys puguin viathjar gratuïtament en transport públic. La idea, com ja he comentat altres vegades, és bona  i la recolzo, però crec que fer-ho a través de la edició de 50.000 tríptics i […]

  2. […] petits és un tema del que se n’ha parlat força aquests últims mesos. Hem parlat aquí de les iniciatives preses per diferents ajuntaments en vers d’aquest tema així com de les diferents reivindicacions que hi ha hagut a Barcelona al respecte. Com se […]


Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: