Enviat per: george85 | 18 Agost 2008

A St. Magí vine amb mi

Aquest any l’Ajuntament de Tarragona ha decidit apostar mínimament per al transport públic durant les festes de St. Magí. I dic mínimament, per el que a continuació us explico.

Fa uns dies que la majoria de vehicles de l’EMT llueixen un adhesiu a la porta central amb l’eslògan “A St. Magí vine amb mi”. Al veure’l om dedueix que l’Ajuntament vol promocionar l’ús del transport públic durant les festes de St. Magí. Fins aquí tot correcte. Però si ens picava la curiositat i anàvem a veure la pàgina web de l’Ajuntament o la de l’EMT no hi trobaven re al respecte. Així que podíem concloure que l’aposta per a la mobilitat sostenible acabava amb l’adhesiu. Quina va ser la sorpresa que el dia 12, tres dies abans de l’inici de les festes, trobo publicat a la web de notícies sobre autobusos i transport públic de Catalunya de l’ARCA una explicació de en que consistia l’aposta de l’Ajuntament per a l’ús del transport públic durant les festes. Els redactors havien aconseguit la informació en un tríptic que repartien al punt d’informació i atenció al client de l’EMT al carrer Colom. El tríptic, pel que expliquen (n’intentaré aconseguir un), contenia: – L’anunci de l’ampliació dels dies de servei del servei de bus nocturn (línies 12 i 13) a totes les nits de les festes juntament amb els seus horaris habituals, – La posada en servei d’una tercera línia nocturna especial entre els barris de llevant i en centre i els seus horaris. – L’anunci d’un servei especial d’autobusos amb motiu del concert d’Amaral a Bonavista a la finalització del concert cap a diferents barris de la ciutat. El dia 14, el dia abans de l’inici de les festes, surt una nota de premsa de l’Ajuntament que reprodueixen els mitjans de comunicació explicant el mateix que el tríptic (excepte els horaris). L’ampliació del servei de bus nocturn a tots els dies de les festes és una bona aposta però el seu pèssim interval de pas (casi cada 2 hores) el fa poc útil. Tot i “menos és nada”. Segons expliquen els redactors d'”Estació d’autobusos” la línia especial de llevant te dues expedicions a primera hora de la nit (entre les 23:00 i la 01:00). En el programa de les festes juntament amb la informació sobre el concert d’Amaral s’anuncia que hi haurà autobusos cap al centre de la ciutat i a tots els barris perifèrics (St. Salvador, La Mora, Boscos, St. Pere i St. Pau, …) bona iniciativa però quin recorregut farien? No se sap! Era un secret d’estat. Ni al tríptic ni a la web de l’ajuntament ni enlloc surt el recorregut de les línies del concert de l’Amaral ni de la línia especial de Llevant. La informació es veu que va cara…

Ahir a la nit vaig anar al concert de l’Amaral a Bonavista. L’anada la vaig haver de fer en cotxe, ens hi van acostar ja que des d’on resideixo jo a Tarragona no hi havia cap bus directe a Bonavista i amb les freqüències dels Diumenges no estava la cosa per fer transbords. La intenció a la tornada era agafar el bus especial que anava al “Centre ciutat” però com que no sabíem re excepte que allà en principi al sortir estarien uns quants busos vam advertir al nostre taxista voluntari que potser rebria una trucada inesperada. Al acabar el concert i sortir del recinte vam poder avistar una fila d’autobusos de l’EMT. Existien! Ara només faltava saber fins on arribava el del “Centre Ciutat”. Jo esperava que cadascun dels autobusos lluís en el seu cartell electrònic la destinació amb algun text tipus “Centre Ciutat”, “St. Salvador”, “Boscos – La Mora”, … però no, només lluïen un preciós “Servei Especial”. Tots i cadascun dels autobusos que hi havia allí parats lluïa el mateix cartell: “Servei Especial”. Encara estaven fent uns focs artificials i com que fins que no acabessin no sortirien els autobusos eren tancats i els respectius conductors/ers eren esperant. Que millor que preguntar a algun d’ells fins on arribava el del centre, no? Doncs no! La primera conductora a qui vaig preguntar em va dir que ella tenia encomanat fer el mateix recorregut que la línia 2 diürna, però que no sabia on anaven els altres. Li va preguntar a un company seu quin recorregut feia, però no va haver-hi sort ell tenia encomanat fer el 5, a St. Salvador. Llavors vaig preguntar si hi havia algú altre a qui preguntar que pogués saber el recorregut de tots ja que sabia que hi havia d’haver algun coordinar de l’EMT per força. Efectivament, em van dir que més enllà hi havia més companys seus. Vaig acostar-m’hi a preguntar i un tercer company que feia la ruta del 54 va indicar-me on hi havia l’inspector de l’EMT. Finalment, aquest molt amable em va confirmar el que ja em temia, que el del centre era el 2. Amb tot això els focs es van acabar i els conductors van començar a pujar als autobusos i posar-los en marxa. No es que hi hagués molta gent esperant per a pujar però si que hi havia una bona cua per agafar el que faria la línia 2. El preu era l’habitual (1,10€ el bitllet senzill) i les targetes de transport eren vàlides. Quan va haver pujat tothom qui era en aquell moment esperant davant de la porta del autobús, aquest va tancar les portes i va marxar. En el meu autobús tots els seients eren ocupats i hi deuria haver unes 10-15 persones de peus. L’autobús no era ple, ni molt menys. Desconec si s’hagués omplert si s’hagués esperat uns minuts més per marxar però no voldria pensar que l’altre autobús (n’hi havia en teoria 2 assignats al “centre”) va deixar gent a terra quan el primer havia marxat amb espai de sobres. La primera parada va ser al Parc Central, van baixar unes 5 persones. La segona ja va ser la Plça. Imperial Tarraco i allà va deixar l’autobús força gent; la conductora va avisar que aquella era la parada de l’estació d’autobusos. A l’autobús vam quedar menys de 10. La següent parada on va baixar gent va ser a l’Av. Catalunya i nosaltres (2) vam baixar al Portal de Roser juntament amb 4-5 persones més. A l’autobús com a molt hi deurien quedar un parell de persones a molt estirar. La iniciativa era bona però “as usual” faltava informació.

El recorregut dels autobusos hauria d’haver estat clar des del principi i cada autobús hauria d’haver dut indicat de forma clara cap a on es dirigia. S’entén que és difícil programar el BkB per a que mostri missatges que no son els habituals però perquè no van posar l’habitual de la línia enlloc de “Servei Especial”? La situació del autobusos estava molt ben escollida, van tenir sortida directa sense veure’s afectats per els habituals embussos de sortida. Lo ideal hagués estat que els autobusos haguessin aparcat en bateria de tal forma que s’hagués pogut veure clarament el cartell de tots (si n’haguessin portat). Suposo que per falta d’espai van estacionar-se en fila. Seria bo tenir-ho en consideració la pròxima vegada.

Les senyores que anaven assegudes al meu davant del autobús havien fet com jo, les havien acostat i s’havien aventurat al autobús per a la tornada. No es pot fer que la gent s’hagi d’aventurar a dependre d’un servei que no sap on anirà ni si li anirà bé. Així ningú decideix deixar el cotxe a casa. La gent havia de saber exactament que el sortir havia d’anar a buscar el bus del “centre” perquè aquell seria el que els feixaria més a prop de casa. Si se sabia que els autobusos farien el recorregut de certes línies diürnes, perquè no es va explicar així des del principi? Un tríptic més complet i un parell de panells amb els recorreguts i les línies davant dels autobusos haurien estat de molta ajuda.

La major part del passatge va baixar davant del parc central i a la Plça. Imperial Tarraco i no semblava que hi hagués molta més gent agafant la resta d’autobusos. Això ens indica que els fluxos son proporcionals. Qui va en transport públic, també torna en transport públic. Accedir a Bonavista requeria per a molta gent fer transbord ja que les línies d’autobús que es dirigeixen al barri inicien el seu recorregut al centre. El fet de ser un festiu i que els intervals de pas fossin força elevats va fer desistir a la gent d’agafar el bus per anar al concert. La implantació d’alguns serveis especials d’anada idèntics als de tornada hagués permès a la gent decidir-se més fàcilment per el transport públic.

La inciativa va ser bona i l’ús del servei (com a mínim al centre) va ser acceptable. S’ha de seguir endavant amb aquest tipus d’iniciativa però proporcionant al assistent més informació. La informació és la clau i no és massa complicada. Al programa de les festes, en l’anunci del concert, ja s’anunciava el servei de bus; una simple nota redirigint a la gent a la plana web de l’EMT per a més informació no hagués costat re i hagués aconseguit que més gent hagués utilitzat el bus.

Anuncis

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: