Enviat per: george85 | 28 Octubre 2007

Al César, lo que és del César

Donades les circumstàncies, em veig obligat a reprendre aquest blog.

Aquesta última setmana l’arribada de la Línia d’Alta Velocitat a Barcelona ha fet història. Si fins fa poc la gent o creia que arribava o no ho creia, a dia d’avui pocs son els que s’atreveixen a dir que el dia 21 de desembre entrarà a Sants un tren d’alta velocitat amb la Ministra Alvarez a bord.

Donat que aquí s’estan tirant ganivets tots els uns als altres, vull aclarir algunes coses.

Les obres de la LAV s’han adjudicat per trams i cada tram a una UTE. El tram causant de tot aquest desgavell havia estat adjudicat a una UTE, la principal empresa de la qual és OHL. Aquest tram tot i que anava amb retràs respecte la data que fixava el contracte d’adjudicació no era el coll d’ampolla que fixava la data del 21 de desembre.

Les obres d’aquest tram s’havien de trobar a la recta final. El túnel ja era acabat i tocava estar posant vies, catenària i tot d’elements d’aquest tipus. Resulta, però, que degut a que no s’havia impermeabilitzat correctament el túnel les parets d’aquest no deixaven d’expulsar aigua i fang cosa que impossibilitava seguir amb les obres. Al mateix temps, aquesta aigua i aquest fang eren els causants dels esvorancs a la superfície ja que al traspassar la paret del túnel de la LAV deixaven un forat buit a l’altra costat. Per a solucionar el problema de les filtracions, i donat que segurament ja era massa tard per impermeabilitzar les parets, van procedit a injectar formigó al subsòl adjacent a les parets del túnel de la LAV per tal d’aconseguir solidificar una mica la zona. Si la zona deixava de filtrar aigua i podrien procedir a impermeabilitzar-ne les parets correctament. La mala fortuna va fer que una d’aquestes injeccions de formigó a pressió es fes just al costat d’uns dels murs del túnel d’FGC i la forta pressió exercida al costat del mur va provocar que aquest es desplacés uns 40cm quedant en una situació força delicada.

Com que per sobre del túnel d’FGC hi passen les vies de rodalies, es va haver de tallar la circulació, no per el perill d’aparició d’esvorancs sota el traçat de les vies, si no per el perill que suposaven les vibracions i el pes dels combois que hi circulaven per el túnel d’FGC.

A hores d’ara, s’estan duent a terme auscultacions del terreny per tal de identificar zones en les que properament hi poden aparèixer nous esvorancs per tractar-se adequadament i evitar-los. El túnel d’FGC s’està apuntalant per tal de que es pugui tirar a terra la paret malmesa i reconstruir-la i al mateix temps puguin tornar a circular els trens de Renfe per la superfície. ADIF s’ha posat les piles i s’ha posat a tutelar les obres del tram d’OHL i ha contractar a dues noves empreses expertes en evitar filtracions i treballar en terrenys argilosos per tal que arreglin el tram del túnel i es pugui seguir amb les obres.

La resta de trams de la LAV segueixen amb les obres en marxa. I un d’aquests trams és o era el del coll d’ampolla que marcava la data de 21 de desembre. Aquest tram s’està executant en mina, o més col·loquialment a mà i és un petit tram de túnel que passa per sota la ronda del mig.

Tot i que políticament no és correcte dir-ho; la LAV podria estar llesta abans de les eleccions. Dubto que ho estigui per al 21 de desembre, doncs la cosa s’ha endarrerit força en el tram d’OHL i , crec, aquest és a hores d’ara el nou coll d’ampolla.

Pel que fa a les declaracions fetes per alguns que tenen complex de Nostradamus,dir-los-hi que la situació del túnel Sants-Sagrera és completament diferent a del túnel responsable de tot aquest desgavell i que s’assemblen el que un ou a una castanya. El túnel pel centre de Barcelona es farà amb tuneladora i el terreny amb que es trobarà aquesta serà mooooolt més apte per a un túnel que el del delta del Llobregat. Així que no hi ha cap perill, ni per la Sagrada Família, ni per a la Pedrera, ni per l’Hospital Clínic, ni pels túnels del metro, ni per les mil i una vivendes dels carrers Provença i Mallorca. Hi ha moltíssim túnels ferroviaris sota de monuments històrics i encara és hora de que algun en causi l’esfondrament.

També recalcar que els problemes al passadís entre andanes de l’estació del metro Sants Estació de la L5 no son culpa de les obres de l’Estació de Sants d’ADIF si no que per culpa de la mala impermeabilització del forat del ascensor resen instal·lat, unes obres dutes a terme per a la generalitat. La mala impermeabilització ha fet que quan s’han començat a treballar el terrenya de la zona hi hagi hagut les filtracions considerables. Que les obres de l’estació de sants ha accelerat el procés? Clar que si. Però que si no hi haguessin hagut aquestes obres la cosa hagués acabat igual, també. Així que cadascú carregui amb els seus morts.

La nova estació subterrània del Prat ja disposa de l’espai per a una estació de la LAV, ja que s’hi preveu la parada de trens regionals d’AV i de llançadores. Donat que la prioritat era arribar a Sants no s’hi ha fet re més que les vies i s’ha deixat per a després l’edifici i la resta de “detalls”. A més a més, és la Generalitat qui ha de construir l’edifici exterior i el que serà d’intercanviador del metro (L1, L2/L9), rodalies i trens d’AV. Ara se’ls ha encès la llumeta, o els hi han encès, de fer del Prat una estació provisional per tal que el TAV arribi a Barcelona aquest desembre. Que es pot fer? Clar que sí. Es una idea descabellada? Si Rodalies funciona com cal, no. Però donades les circumstàncies, als ciutadans a hora d’ara els importa un bledo que l’alta velocitat arribi. Fer del Prat una estació provisional demostraria que l’únic que els importa als polítics és fer arribar el tren.

Anuncis

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: