Enviat per: george85 | 10 Agost 2007

Rodalies cap aquí, rodalies cap allà

De tots es sabut que “es traspassarà rodalies a la generalitat”, però el que ningú sapes que dimonis vol dir aquesta frase. Lo millor de tot son les declaracions que van deixant anar els polítics sobre el tema. Uns polítics que no hi entenen ni un borrall sobre transport públic ni sobre el transport públic de Catalunya.

El conseller Nadal va fer ahir unes declaracions que tot i que a primera vista poden donar una mic de llum a com pensen fer-s’ho, finalment acaben liant la troca com sempre.

Ahir va deixar clar que la infraestructura continuarà sent d’ADIF. Bona notícia, o mala… Bona perquè començar a retallar la xarxa; un bocinet per a tu, un bocinet per a mi, l’únic que fa es deixar-la en bolquers. Per culpa de la centralització dels serveis a Barcelona, quan hi ha problemes allà ja se’n ressenten fins a Portbou o Mora la Nova. Si la xarxa segueix essent d’ADIF, qualsevol tren podrà passar per qualsevol via. Es remorejava que la línia del maresme, la de vic i la de Vilafranca podrien passar en mans de la generalitat gràcies a que la primera i la última tenen una via alternativa i l’altra “no du enlloc”. Això podria suposar problemes d’explotació ja que en cas de problemes a la línia de Vilanova, es desvien serveis per la via de Vilafranca. Si fós de la generalitat, ja seria més difícil fer-ho.

Podem considerar-la una mala notícia per la seva mala endèmica mala gestió de la xarxa. Fins ara el manteniment ha estat ridícul i l’estem patint les conseqüències. Podem estar segurs de que no s’oblidaran del manteniment d’aquí a uns mesos? A més, a dia d’avui, rarament es fan adelantaments entre trens de rodalies i regionals, i menys des de l’accident de Torredembarra. Pressionarà la Generalitat per tal de que tornin a ser habituals?

Lo bo de les declaracions de Nadal és que es crearà una nova empresa ferroviària que restarà en mans de la generalitat. A priori, sembla que han encertat el terme tècnic. Anem a profunditzar una mica més. Quan tots pensem que tindrem una nova operadora a partir del gener que ve, el senyor Nadal acaba les seves declaracions dient que fins al 2010 el sector no es liberalitzarà (cert) i que fins llavors serà RENFE Op. qui prestarà el servei. En que quedem? Primer diu que crearà una nova empresa i que reclamarà per a ella el diners promesos a RENFE per a la compra de nous trens, manteniment i tecnologies i després diu que seguirà sent RENFE qui operi. Com vol que s’ho faci RENFE per operar sense un duro? Veieu com només fan que liar-la?

Anem a intentar esbrinar que tenen al cap els tècnics de la Generalitat. Perquè recordeu que en política es juga al joc del telèfon. El polític de torn li diu al tècnic que vol, el tècnic segons el que entén que li diu el polític planifica i després li explica al polític lo que ha pensat i finalment el polític parla en públic sobre lo poc que ha entès del tècnic. Bé, tornem al fil de la qüestió. Acceptem que realment crearan una empresa ferroviària. Una empresa que no serà ni Ferrocarrils de la Generalitat, ni RENFE Operadora, posem-li… Transports Ferroviaris de Catalunya S.A. (TFC para los amigos). Una empresa el 100% del capital de la qual serà de la Generalitat. Llavors, vindrà la reunió i el Govern Central entregarà a la Generalitat la competència de gestió de Rodalies i Regionals (de dins de Catalunya). De moment encara no ha intervingut per a re la nova empresa. Aquesta competència consisteix en marcar uns mínims de servei a les operadores i evidentment decidir l’operadora. En aquest moment la Generalitat pot decidir adjudicar el servei de rodalies a una empresa que no sigui RENFE Op., per exemple a TFC S.A. Però com que TFC no te actius per a poder prestar el servei, subcontractarà a RENFE Op. S.A. per a que el presti. D’aquesta manera la Generalitat controlarà els fils de la seva nova marioneta, RENFE Op. S.A.

Però si fins al 2010 RENFE Op. és la única empresa ferroviària que pot prestar el servei, com s’ho farà la Generalitat per a que sigui la seva empresa la que se li adjudiqui el servei? Això és el que no entenc.
Advertisements

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: