Enviat per: george85 | 4 Juliol 2007

Al César, lo que és del César

Ahir José Luis Rodríguez Zapatero durant el transcurs del debat sobre l’estat de la nació al congrés dels diputats va anunciar que es traspassarien les rodalies de RENFE a la Generalitat.

Evidentment és una bona notícia però no deixa de ser un fet que comportarà forces complicacions. Primer de tot, és necessari que vagi de la mà d¡inversions per part d’ADIF cosa que moments després Zapatero també va anunciar. Tenint en compte que estan per negociar els pressupostos de l’estat i de la generalitat, tot apunta a que els calers els tindrem. Una altra cosa és que siguin suficients.

Com anirà la cosa? Què passarà a ser de qui? Partint de la base de que rarament es traspassarà l’ infraestructura, cosa que ha remarcat avui el conseller Joan Saura, i que per tant vies, estacions i senyalització seguiran sent d’ADIF, poca cosa queda per a la Generalitat.

Hi ha partidaris de que la infraestructura, tal i com va passar amb les línies de via estreta de FEVE passi en mans d’IFERCAT o el que és el mateix, de la Generalitat. Jo no en sóc partidari ja que la infraestructura és una cosa força complexa.

Tot i que ja he llegit algú dient que el dia 1 de gener del 2008 de Catalunya desapareixerien tots els trens per art d’encantament, la cosa no anirà així. Evidentment, hi ha un 99,9% de possibilitats de que sigui RENFE Operadora qui segueixi oferint el servei. Però, a diferència de com passava fins ara, no serà independent ni autosuficient. RENFE Op. es dedicarà simplement a preocupar-se per tal que es presti el servei, és a dir, que els trens vagin a l’hora. Fins ara era Foment qui a través de RENFE Op. dictava quin servei s’oferia. Ara serà la Generalitat qui dictarà quin servei s’ha d’oferir.

I això com ho farà? Doncs de la mateixa forma que es fa amb la resta de transports públics. La generalitat adjudicarà el servei a una empresa operadora que podria ser FGC, RENFE o qualsevol altra com CONNEX però que com he dit abans, ara per ara serà RENFE Op. Aquesta adjudicació comportarà una sèrie de clàusules que per descomptat marcaran uns horaris i unes freqüències mínimes entre d’altres aspectes.

No estaria malament que fos la ATM qui s’encarregués dels serveis de rodalies. I el DPTOP dels serveis de mitja distància que també es preveu traspassar en una segona fase.

El dia que es liberalitzi el transport ferroviari de passatgers, la Generalitat com a Administració competent que serà, haurà de fer un nou concurs arrel del qual haurà de dictaminar quina empres o empreses ( ja que poden haver-hi unes línies per a una empresa, i unes altres per d’altres).

El fet que sigui un òrgan regional qui vetlli per la adequada prestació del servei ha d’aportar una millora d’aquest ja que li serà més proper. Però no podem deixar d’estar alerta ja que altres serveis semblants com els del transport interurbà per carretera deixen força que desitjar i aquests si que estan sota les ordres de la Generalitat des de fa anys.
Anuncis

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: